Ligtkrant


13 tips voor een goede planning om de nieuwe werkweek goed te beginnen.

Je bent lekker uitgerust tijdens de vakantie, dus je neemt je voor om die rust zo lang mogelijk vast te houden. Ken je dat voornemen? Ik hoor het vaak van mensen, maar vaak is het zo dat je na 2 dagen de vakantie al vergeten bent. Het lijkt alsof je niet bent weggeweest.

Maar je ziet dat je de komende week een volle agenda hebt. De meivakantie is voorbij en je moet weer aan de slag. Je moet weer even aan het werkritme wennen, na 2 weken vakantie.

Tijdens je vakantie zijn er zaken blijven liggen. Daarbij weet je dat er nu, in deze periode, ook veel taken opgepakt moeten worden.  De deadline van een belangrijk project, waar je maanden aan gewerkt hebt, is nu dichtbij. Over 2 dagen geef je een presentatie over de resultaten van het project aan het MT. De puntjes moeten nog op de i.

En niet alleen op het werk is het aanpoten deze week, ook thuis moet er weer van alles geregeld worden. De school van de kinderen vraagt tijd en aandacht voor kleine klussen. De ritjes naar de sportclubs van de kids moeten weer geregeld.

Door deze drukte zie je er waarschijnlijk tegenop om weer te beginnen. Het motiveert niet echt als je “weer vanalles moet” en je agenda je leven lijkt te sturen. 

De meest gemaakte fout is om er dan maar meteen weer helemaal in te gaan. Je begint op maandag en stort je meteen in het werk.

Beter is eens alle taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten en een goede planning te maken. Niet alleen de werktaken ook het werk wat thuis wacht kun je indelen.

Hoe?
Ik heb 13 tips voor je om een drukke week goed te plannen, waardoor je meer tijd en energie voor jezelf hebt
.

  1. Bereid jezelf voor door altijd uitgerust en ontspannen aan de slag te gaan. Zorg dat je met voldoende energie start.
     
  2. En alles wat je de doet kan je met een ontspanning houding doen.  Er gaat vaak onnodig veel energie verloren in de manier waarop je het doet. 
     
  3. Maak een lijst met alle taken die je te doen hebt. 
    Schrijf eerst lukraak op wat er moet gebeuren. Ga daarna ordenen
     
  4. Geef bij elke taak de urgentie aan.
    Bekijk wat de prioriteiten zijn en maak onderscheid in de hoogte van de urgentie. 

    Maak vervolgens een planning, maar houd rekening met onderstaande punten. 
     
  5. Houd rekening met je meest productieve tijd op een dag. Ik ben een ochtend mens en presteer meer in de ochtend dan in de middag. Mijn vriend is juist actief in de middag. Houd met de planning rekening met je voorkeurstijd, zodat je je optimaal in kunt zetten.
     
  6. Plan niet te veel op een dag. Veel mensen willen meer doen dan mogelijk is, waardoor ze met een onvolledig gevoel de dag afsluiten. Ben reëel en kijk wat er daadwerkelijk mogelijk is in de tijd die je hebt.
     
  7. Verdeel je tijd in stappen.  Werk één uur, neem dan 5 minuten pauzes enzovoorts. Het is bewezen dat vele kleine pauzes je productiever maken dan een lange pauze.
     
  8. Stel kleine (sub)doelen, zodat je kleine  punten kunt afstrepen. 
     
  9. Beheer je tijd. Geef jezelf een tijdsdoel om een deel van je taak of een hele taak af te ronden. Sommige mensen zijn te precies waardoor ze te lang aan een taak werken. Zo kun je in tijdnood komen.  
     
  10. Leg ook de pauzes in het schema vast.  De meeste medewerkers nemen in totaal 1 uur pauze tijdens een werkdag.  Het is dus niet handig als je deze tijd negeert in je planning. 
     
  11. En belangrijk; maak tijd voor onvoorziene taken. De zogenaamde “waan van de dag zaken” vereisen vaak behoorlijk wat aandacht. Door bewust tijd vrij te maken heb je meer controle over je werkzaamheden en agenda.

    Maar houd je tijdens de uitvoering niet krampachtig vast aan planning. Bekijk dagelijks of deze bijgesteld moet worden. 
     
  12. Houd vervolgens je vooruitgang in het oog. Kijk wat je allemaal bereikt hebt en doet in plaats van wat er nog allemaal moet gebeuren. Het glas is half vol.
     
  13. Ondanks de grote klus, plan ook tijd voor ontspanning. Wat er ook gebeurt en wat je ook doet; plan elke dag tijd voor ontspanning. Zonder rust geen prestaties. Alles is evenwicht. 

Met een goede planning houd je overzicht en sturing! En dat is weer belangrijk om stress tegen te gaan en gezond te blijven. Daarnaast is het bewezen dat je op deze manier ook beter presteert en gelukkiger bent.

 

Leuk als je een reactie geeft op mijn blog. 

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en met een werkende link naar mijn site opneemt.

Geplaatst op 4 mei 2017 | Lees meer »

Burn-out wel of niet werkgerelateerd

Is burn-out nu wel of niet werkgerelateerd?  De term en definitie van burn-out werd in 1974 beschreven door psychiater Freuderberger. Naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek en nieuwe inzichten is in de loop der jaren de definitie verfijnd,  herschreven en bijgesteld.  Maar de definitie van burn-out  is nog steeds niet eenduidig.

Voorbeeld van werkgerelateerde overbelasting:Jose werkt 3 dagen in de week en heeft een gezin met 2 kinderen. Ze heeft in de loop der jaren een goede balans gevonden tussen werk en privé, totdat er fusies en reorganisaties plaatsvinden op het werk.  De werkdruk loopt op, onzekerheid en veranderingen geven haar langdurig spanningen, waardoor ze uitvalt.

Voorbeeld van niet-werkgerelateerde  overbelasting:  Klaas werkt al jarenlang vele uren per week. Hij is manager en werkt in de avonduren nog vaak een of twee uurtjes.  Hij beantwoordt zijn mails in de avonduren, schrijft vergaderingen uit en bereidt zich voor op de volgende dag. Klaas voelt zich prettig bij deze indeling en structuur, totdat Klaas vader wordt en gaat verhuizen. Hij moet veel regelen, er komen vele huishoudelijke taken in de avonduren bij, waardoor hij veel maanden lang op zijn tenen loopt en uiteindelijk uitvalt.

In beide gevallen is er dus een burn-out ontstaan, maar de aanleiding tot de burn-out  is verschillend. In de eerste situatie is het werk de aanleiding, in het tweede voorbeeld is dat de privéomstandigheid.

Een  burn-out hoeft dus niet werkgerelateerd hoeft te zijn. Vandaar dat in de nieuwere  definities gesproken wordt van omgevingsfactoren in plaats van werkfactoren. Op deze manier is de definitie verbreed.

Toch zijn de werkomstandigheden in de meeste gevallen wel de aanleiding en hebben werksituaties de meeste burn-outgevallen op zijn geweten. Bijna 20% van de belangrijkste verzuimoorzaken ontstaan door werkdruk en werkstress.

Valkuil is om alleen naar de aanleiding, de werkomstandigheid of privétoestanden, te kijken en daar de oorzaak oftewel de schuld te zoeken. Maar meestal is de aanleiding niet de oorzaak. Het is heel belangrijk om die twee te scheiden.  En als je bij de schuldvraag een dader aanwijst en gelijk wilt halen, los je niets op.  

Maar realiseer je dat een burn-out op het werk ontstaat door onbalans tussen de vraag of eisen van het werk en de draagkracht van de medewerker. Er is iets veranderd (privé of op het werk) waardoor en waarmee de medewerker in de knel komt.

Werkomstandigheden en privéomstandigheden zijn nooit statisch, dus het gaat steeds opnieuw over het samenspel tussen die twee. Je hebt als werkgever met mensen te maken. En zoals Covey zegt; “De mens blijft dezelfde persoon thuis en op het werk.”  Daarnaast heb je als medewerker ook altijd te maken met conjuncturele factoren die het bedrijf en je werktaken beïnvloeden.  

Waar kan je op letten?

  1. Kijk bij onbalans naar het verschil tussen de aanleiding van de overbelasting en onderliggende oorzaken. De oorzaak aanpakken lost het probleem daadwerkelijk op en maakt dat herhaling voorkomen wordt.
    ???????
  2. Zie dat er geen schuldvraag is, maar ‘werken’ een samenspel is en dat beide partijen verantwoordelijkheid hebben in deze. Er ligt altijd een persoonlijk aandeel. Je mentale weerbaarheid: persoonskenmerken, manier van problemen oplossen, genetische aanleg. En de omgevingsfactoren, zoals werkomstandigheden, kunnen een burn-out veroorzaken. Je ziet in de praktijk dat in sommige organisaties of beroepsgroepen meer burn-outs voorkomen.
     
  3. Zorg (steeds opnieuw) voor een goede afstemming tussen de medewerker en de eisen van de organisatie. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen deel, ga in gesprek en kijk hoe je hier samen zo goed mogelijk uit kunt komen.

Dus werkgerelateerd of niet, kijk in eigen boezem en praat met elkaar Steek je energie als medewerker en werkgever in het oplossen van de onbalans. Alleen zo kan verzuim voorkomen worden en kan re-integratie soepel en snel verlopen.

 

Leuk als je een reactie geeft onder dit artikel.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website? Dat kan zolang je de copyright en met een werkende link naar mijn site opneemt.

Geplaatst op 6 april 2017 | Lees meer »

Hoe hoog is jouw stresslevel?

Een tijd geleden werd ik aangesproken door mijn kapster Eva. Zij vroeg mij of ik, als deskundige, haar kon vertellen of ze burn-out aan het worden was. Ze had op internet gezocht naar burn-outsignalen, maar ze kwam er niet helemaal uit. Ze had een zelftest ingevuld, maar de uitslag was te algemeen volgens haar. 

'Welke klachten heb je dan?' vroeg ik. 
'Ik heb vaak hartkloppingen, niet heftig maar wel storend. Soms heb ik kleine paniekaanvallen of word ik ineens onzeker. Ik wil liever alleen zijn, geen mensen zien en me opsluiten; rust. Ik heb een kort lontje, want ik erger me snel aan iedereen. En eerlijk gezegd, ik ben zo moe en moet me dwingen naar het werk te gaan.
Maar het is niet zo erg hoor, want ik werk nog steeds en kan het nog aan', eindigde Eva haar verhaal.

Geplaatst op 23 maart 2017 | Lees meer »

Hoe sta jij tegenover problemen?

Al is het niet altijd makkelijk, problemen horen bij het leven. We leven met z'n allen op deze aardbol en we zullen er samen iets van moeten maken. En omdat we allemaal verschillende ervaringen, meningen en ideeën hebben is dat niet altijd makkelijk en kan dat problemen geven. 

Een probleem is een vraagstuk waar je niet meteen een oplossing voor hebt. Je vindt het dus moeilijk. 

Een vraagstuk wordt dus pas een probleem als je niet weet hoe je met een bepaalde situatie om moet gaan. Een probleem is een gebeurtenis die zich afspeelt tussen minstens twee objecten in relatie met elkaar. Het staat nooit op zichzelf, maar ontstaat altijd in relatie met iemand of iets in je omgeving. 

En dat veroorzaakt weer stress. Als je een situatie niet op kunt lossen, beheers je het gebeuren niet en ontstaat er stress. 

Geplaatst op 23 februari 2017 | Lees meer »

Heb jij last van die tekortschietende vis in jou?

Afgelopen zaterdag las ik een ontzettend leuk artikel in de Volkskrant, wat ik graag met je wil delen. Het artikel ging over het onlangs uitgegeven boek: “Van big bang tot burn-out” van psychiater Hoogendijk en journalist Wilma de Rek. Zoals de titel al zegt, gaat het over de evolutie van ons stresssysteem.

“We worden massaal ziek van werkdruk, prikkels en slecht nieuws. Ons stresssysteem schiet tekort in deze tijd, omdat ons stresssysteem evolutionair niet goed aangepast is aan de eisen van onze moderne levensstijl. Vandaar de toename van burn-out, depressies en stressgerelateerde ziekten”, zo schrijven zij.

Geplaatst op 9 februari 2017 | Lees meer »

Emoties op het werk! Wat moet je ermee?

Je ziet dat je collega Marieke huilend op de werkvloer staat. Dit is al de tweede keer deze maand. Marieke loopt op haar tenen. Ze is erg emotioneel. Bij een klein akkefietje op de afdeling barst ze in huilen uit. Je vraagt je af wat je met deze situatie aan moet. Je krijgt medelijden. 

En stafmedewerker Bart is boos. Hij gaat in het nieuwe project met Klaas samenwerken, maar Bart en Klaas kunnen niet zo goed samen door een deur. Bart heeft al verschillende keren bij je geklaagd. "Jullie hoeven geen vrienden te worden. Jullie zijn collega's." Je probeert je buiten de toestand te houden, maar Bart blijft drammen.       

Emoties op het werk. Wat moet je er mee? Al die verschillende emoties bij  medewerkers zijn niet altijd makkelijk. Op emoties heb je weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed.

Geplaatst op 9 februari 2017 | Lees meer »

Het verhaal van Janneke

Janneke wil het taboe op stressklachten doorbreken en haar verhaal met je delen, om zodoende mensen die in dezelfde situatie verkeren te ondersteunen.
Ze vertelt aan mij tijdens het intakegesprek:

Ik was moe toen we naar Oostenrijk vertrokken. Terugkijkend op het afgelopen half jaar, besefte ik dat het is een druk jaar geweest is op het werk. De veranderde werkwijze in de zorg en de krapte van het budget maken dat we nog steeds moeten inkrimpen en met minder mensen het werk moeten doen. Daarnaast hebben mijn man en ik dit voorjaar de tuin aangelegd in ons nieuwe huis. We hebben gesjouwd met stenen en planten. Het is mooi geworden, maar het was wel een zware klus. In deze drukte vroegen onze kinderen (terecht) ook de nodige aandacht. Dus ik was blij toen we in de auto zaten op weg naar onze vakantiebestemming. Even helemaal weg en geen beslommeringen."

Geplaatst op 26 januari 2017 | Lees meer »

Ligtpunt werkt breder dan je denkt

Ligtpunt bestond vorig jaar 10 jaar. Ik werk dus al die tijd als stress en burn-out expert. Met veel liefde en grote zorgvuldigheid begeleid ik mensen om weerbaar, stressbestendig en sterk in het leven te staan. Dat doe ik zowel particulier als via bedrijven.

Onlangs vroeg een klant of ik haar kon helpen met het zoeken naar  haar passie. Ze dacht niet dat ik haar verder kon helpen als stress- en burn-outexpert.  De klant wist niet welke richting ze uit wilde met haar werk en wat haar passie was.

En in diezelfde week kwam er nog een andere vraag van Petra. Zij vroeg mij waar ze goed terecht kon als ze aan haar zelfvertrouwen wilde vergroten.  Petra dacht dat ze daarvoor naar een andere coach moest.

Geplaatst op 12 januari 2017 | Lees meer »

6 tips om van deze drukke periode te genieten en uitgerust 2017 in te gaan

December is een stressvolle maand. Sinterklaascadeaus en gedichten verzorgen, de uitgebreide kerstmaaltijd met de familie regelen, voor oudejaarsavond en nieuwjaarsdag iets gezelligs verzinnen en regelen. En op het werk de eindejaarafsluiting, de vele vakanties en feestdagen regelen en opvangen, misschien extra werken om taken vooruit te regelen enzovoorts. De weken  in december  zorgen vaak voor extra drukte thuis op het werk.

Geplaatst op 15 december 2016 | Lees meer »

Als de ander je stress geeft.

Als we tegen problemen aanlopen, wijzen we voor de oplossing vaak naar de ander. Maar klopt dat wel? Problemen ontstaan alleen als er twee of meerdere partijen zijn. De ander zegt of doet iets waar jij je niet in kunt vinden en dit geeft een probleem.

Voorbeelden uit de praktijk, die je vast herkent:

 

Geplaatst op 1 december 2016 | Lees meer »

5 oorzaken waarom je geen of onvoldoende grenzen stelt en in een burn-out kunt belanden 

Gisteren kreeg ik een telefoontje: “Ik ben ziek, ik ben helemaal opgebrand. Volgens mijn huisarts ben ik burn-out. Hoe kan dat nu zo ineens?” Het rare is dat deze vraag klopt bij de diagnose. Waarom? Je voelt een burn-out meestal niet aankomen, omdat het een sluipend proces is. Je went steeds opnieuw aan de stressverhogende situatie, waardoor je het niet zelf in de gaten hebt. Het stressniveau wordt steeds opnieuw een normaal gevoel. En dan word je opeens “overvallen” door de reactie van je lichaam en geest.

Geplaatst op 17 november 2016 | Lees meer »

Voel jij dat je leeft?

Momenteel ben ik in Zambia.  Heerlijk. Ik vertoef bij mijn lieve vriendin. Zij woont en werkt samen met haar man al jaren in Afrika. Omdat ik me heb voorgenomen te genieten van het leven en de dag te plukken bedacht ik me een aantal weken geleden dat ik net zo goed bij haar (op de veranda) kan schrijven aan mijn boek. Ik had 2 weken gepland dus dat is de moeite waard om te reizen.  En ik heb het mezelf cadeau gegeven :-) 

 

 

Geplaatst op 20 oktober 2016 | Lees meer »

Nic Balthazar maakte een film over stress en burn-out

Nic vertelde mij: In mijn film probeert een stand-up comedian, redelijk meesterlijk vertolkt door Peter van den Begin, om niet de afgrond van depressie en burn-out in te tuimelen. Integendeel, hij gaat met zijn eigen kritische stem in dialoog, om hopelijk terug aansluiting te vinden bij een soort authenticiteit en ja zelfs, geluk. 
 

Net zoals bij mijn eerdere films BEN X en TOT ALTIJD, hoop ik ook dat de relevantie van het onderwerp kan bijdragen tot een debat dat echt leeft in onze maatschappij, en wie weet zelfs een soort inzicht zou kunnen geven in een aantal psychologische processen die ons vandaag meer dan ooit de das om doen. Met burn-outs, depressies en een algehele maatschappelijke malaise tot gevolg. 

Geplaatst op 6 oktober 2016 | Lees meer »

Hoe ik het tij keerde bij drukte en stress.

Deze week worden de laatste loodjes gelegd aan onze nieuwe keuken. Gelukkig, want mijn vriend en ik hebben wekenlang gekampeerd in onze tuin. We boften ontzettend met het mooie weer. En het resultaat mag er zijn, we zijn meer dan tevreden.

De keuken werd geplaatst door een bedrijf maar alle voorwerk deden we zelf. Dus moesten er leidingen verlegd, geschilderd en geschuurd. Veel zelf doen scheelt dan misschien wel veel geld, maar het is een flinke taak naast het werk. En het is altijd meer inspanning dan je denkt want je komt van alles tegen in een oud huis.

Tijdens deze verbouwweken kwam ik mezelf af en toe goed tegen. Dan liep ik te stressen. De dagelijkse routine klussen zoals tafel dekken, koken of afwassen kostte meer tijd. En al die klussen na het werk terwijl het warm weer was, vroeg wel zo nu en dan enige discipline en doorzettingsvermogen.

Geplaatst op 22 september 2016 | Lees meer »

Waarom het zo belangrijk is de vakantie-ontspanning vast te houden.

De vakantie is voorbij en het dagelijks leven met al haar verplichtingen begint weer. Het zorgeloos luieren was natuurlijk broodnodig om energie op te bouwen voor de komende tijd. Maar nu is het weer tijd om iets te presteren en te creëren op je werk. Ontspanning is vaak het leukst na inspanning Een gezond mens wil ook iets bijdragen aan de samenleving met werk, is mijn mening. Werk geeft je als het goed is dan ook zingeving, voldoening en energie.

En nu is het de kunst om de rust en de ontspanning vast te houden en zo min mogelijk stress op te bouwen. Het is belangrijk om de goede balans te vinden, zodat je lichamelijke en mentaal gezond blijft.

Geplaatst op 8 september 2016 | Lees meer »