13 tips voor een goede planning om de nieuwe werkweek goed te beginnen.

Geplaatst op 4 mei 2017

Je bent lekker uitgerust tijdens de vakantie, dus je neemt je voor om die rust zo lang mogelijk vast te houden. Ken je dat voornemen? Ik hoor het vaak van mensen, maar vaak is het zo dat je na 2 dagen de vakantie al vergeten bent. Het lijkt alsof je niet bent weggeweest.

Maar je ziet dat je de komende week een volle agenda hebt. De meivakantie is voorbij en je moet weer aan de slag. Je moet weer even aan het werkritme wennen, na 2 weken vakantie.

Tijdens je vakantie zijn er zaken blijven liggen. Daarbij weet je dat er nu, in deze periode, ook veel taken opgepakt moeten worden.  De deadline van een belangrijk project, waar je maanden aan gewerkt hebt, is nu dichtbij. Over 2 dagen geef je een presentatie over de resultaten van het project aan het MT. De puntjes moeten nog op de i.

En niet alleen op het werk is het aanpoten deze week, ook thuis moet er weer van alles geregeld worden. De school van de kinderen vraagt tijd en aandacht voor kleine klussen. De ritjes naar de sportclubs van de kids moeten weer geregeld.

Door deze drukte zie je er waarschijnlijk tegenop om weer te beginnen. Het motiveert niet echt als je “weer vanalles moet” en je agenda je leven lijkt te sturen. 

De meest gemaakte fout is om er dan maar meteen weer helemaal in te gaan. Je begint op maandag en stort je meteen in het werk.

Beter is eens alle taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten en een goede planning te maken. Niet alleen de werktaken ook het werk wat thuis wacht kun je indelen.

Hoe?
Ik heb 13 tips voor je om een drukke week goed te plannen, waardoor je meer tijd en energie voor jezelf hebt
.

  1. Bereid jezelf voor door altijd uitgerust en ontspannen aan de slag te gaan. Zorg dat je met voldoende energie start.
     
  2. En alles wat je de doet kan je met een ontspanning houding doen.  Er gaat vaak onnodig veel energie verloren in de manier waarop je het doet. 
     
  3. Maak een lijst met alle taken die je te doen hebt. 
    Schrijf eerst lukraak op wat er moet gebeuren. Ga daarna ordenen
     
  4. Geef bij elke taak de urgentie aan.
    Bekijk wat de prioriteiten zijn en maak onderscheid in de hoogte van de urgentie. 

    Maak vervolgens een planning, maar houd rekening met onderstaande punten. 
     
  5. Houd rekening met je meest productieve tijd op een dag. Ik ben een ochtend mens en presteer meer in de ochtend dan in de middag. Mijn vriend is juist actief in de middag. Houd met de planning rekening met je voorkeurstijd, zodat je je optimaal in kunt zetten.
     
  6. Plan niet te veel op een dag. Veel mensen willen meer doen dan mogelijk is, waardoor ze met een onvolledig gevoel de dag afsluiten. Ben reëel en kijk wat er daadwerkelijk mogelijk is in de tijd die je hebt.
     
  7. Verdeel je tijd in stappen.  Werk één uur, neem dan 5 minuten pauzes enzovoorts. Het is bewezen dat vele kleine pauzes je productiever maken dan een lange pauze.
     
  8. Stel kleine (sub)doelen, zodat je kleine  punten kunt afstrepen. 
     
  9. Beheer je tijd. Geef jezelf een tijdsdoel om een deel van je taak of een hele taak af te ronden. Sommige mensen zijn te precies waardoor ze te lang aan een taak werken. Zo kun je in tijdnood komen.  
     
  10. Leg ook de pauzes in het schema vast.  De meeste medewerkers nemen in totaal 1 uur pauze tijdens een werkdag.  Het is dus niet handig als je deze tijd negeert in je planning. 
     
  11. En belangrijk; maak tijd voor onvoorziene taken. De zogenaamde “waan van de dag zaken” vereisen vaak behoorlijk wat aandacht. Door bewust tijd vrij te maken heb je meer controle over je werkzaamheden en agenda.

    Maar houd je tijdens de uitvoering niet krampachtig vast aan planning. Bekijk dagelijks of deze bijgesteld moet worden. 
     
  12. Houd vervolgens je vooruitgang in het oog. Kijk wat je allemaal bereikt hebt en doet in plaats van wat er nog allemaal moet gebeuren. Het glas is half vol.
     
  13. Ondanks de grote klus, plan ook tijd voor ontspanning. Wat er ook gebeurt en wat je ook doet; plan elke dag tijd voor ontspanning. Zonder rust geen prestaties. Alles is evenwicht. 

Met een goede planning houd je overzicht en sturing! En dat is weer belangrijk om stress tegen te gaan en gezond te blijven. Daarnaast is het bewezen dat je op deze manier ook beter presteert en gelukkiger bent.

 

Leuk als je een reactie geeft op mijn blog. 

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en met een werkende link naar mijn site opneemt.


Reacties

Heel herkenbaar. Dank voor de opsomming! Goed om weer bij stil te staan.
Willem - 6 mei 2017

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder