9 stappen om ongezond gedrag te  veranderen. 

Geplaatst op 3 augustus 2017

Vandaag ga ik je iets vertellen over Anna (32 jr. verpleegkundige). Anne is gestart met coaching omdat ze in een burn-out terecht gekomen is. Via haar werk komt ze bij mij voor begeleiding en re-integratie.

Anne is lang over grenzen gegaan en is doodmoe. Een heel jaar lang heeft ze samen met twee collega’s in het verpleeghuis een afdeling met 12 bedden gerund. Bezuinigingen en een hoog verzuim op de afdeling maakte dat ze veel overuren draaide. Ze heeft alles gegeven om iedere patiënt toch de hulp te bieden die ze nodig hadden. “Ik rende van hot naar her en voelde me superverantwoordelijk voor de patiënten op de afdeling”.
Anne is moeder van 2 kinderen. Ze vindt dat ze haar gezin de laatste maanden verwaarloosd heeft, omdat ze niet genoeg ruimte en tijd had. En daar voelt ze zich nu enorm schuldig over.

Uiteindelijk kan Anne niet meer en meld zich ziek. Nu kan ze alleen nog maar huilen. Deze reactie zie je heel vaak bij een burn-out. Overmatig huilen. Maar huilen is spanning ontladen van het lichaam, dus eigenlijk een mooie natuurlijke reactie.  

Net als iedereen die te maken krijgt met burn-out, had Anne nooit gedacht dat dit haar zou overkomen. De meeste mensen verwachten deze uitval niet van zichzelf. Maar juist hardwerkende plichtsgetrouwe medewerkers zijn degene de meeste risico lopen. 

Anne wist heel goed dat ze veel van zichzelf vroeg het laatste jaar. Maar ze dacht; straks is het over. Ze cijfert zichzelf weg om de boel te redden.
“Maar eigenlijk doe ik dat mijn hele leven al”, zegt ze “Het aard van het beestje. Ik heb geleerd hard te werken en niet te zeuren. En ik vind het leuk voor mensen te zorgen”.

Maar Anne worstelt…ze weet dat ze beter voor zichzelf moet gaan zorgen en dat ze haar gedrag moet gaan veranderen. Maar dat wil ze eigenlijk niet. “Het zorgen voor anderen is voor mij niet alleen geven” zegt ze, “ik krijg er zoveel liefde en dankbaarheid voor terug. Ik doe het graag!"

Want Anne denkt dat ze compleet moet veranderen. Bijna een ander mens moet gaan worden. Maar gelukkig hoeft dat niet. Anne kan echt wel blijven zorgen voor mensen, maar het is wel verstandig om ook te leren goed voor jezelf te zorgen. 

Wel moet ze "betere zelfzorg" gaan aanleren en het "geven en zorgen" binnen bepaalde grenzen houden. En dat vraagt wel aanpassing. Het ene gedrag hoeft niet ten koste te gaan van het ander. Er moet een andere verhouding komen.

Ik weet dat het niet gemakkelijk is om gedrag te veranderen. Je hersenen en lichaam automatiseren veel gedrag, waardoor het ook moeilijk is om je ingesleten gewoontes en mechanismes om te zetten.

En daarbij hebben we als mens van nature een weerstand tegen verandering. We willen een bepaalde mate van zekerheid en stabiliteit, dat geeft veiligheid. Als je veranderingen aan moet gaan, komen er vaak weerstanden op.

Wat kan Anne helpen? 

  1. Een goede motivatie is een goede start.
    Anne lijdt, ze heeft klachten. Niet leuk, maar lijden aan iets geeft een grote motivatie. Je voelt letterlijk en figuurlijk de noodzaak.
     
  2. Voel de meerwaarde van je einddoel en durf te gaan voor wat je wens is.
    Als je weet wat je te winnen hebt, ga dan voor het beste. Neem geen genoegen met minder. 
     
  3. Geloof in je mogelijkheden en in je kunnen.
    Iedereen kan veranderen, ook al "zit het in je aard". Denk niet dat je karaktertrekken niet kunt veranderen. Dat is een fabel.
     
  4. Visualiseer een goede uitkomst. 
    Als je weet waar je het voor doet en waar je naar verlangt vergroot dat ook je inzet en maakt het de weg er naar toe makkelijker.
     
  5. Bereid je mentaal voor, zet je pad uit en maak concrete doelen
    Weet waar je naar toe wilt en gaat. Maak je einddoel helder en zo feitelijk mogelijk
     
  6. Neem tijd voor veranderingen
    Geef jezelf voldoende ruimte om je stappen te zetten en te oefenen. 
     
  7. Maak subdoelen en kleine stapjes.
    Streep kleine doelen af en vier kleine overwinningen. Zo wordt de weg ook makkelijker en leuker. 
     
  8. Calculeer tegenslagen in, die horen er bij.  Niks gaat vanzelf en je zult altijd obstakels tegenkomen. Dat hoort bij groeien. Je zult moeten oefenen en mensen rond je heen zullen moeten wennen aan je nieuwe gedrag. En dat is niet altijd makkelijk.
     
  9. Zorg voor ondersteuning in het proces.
    Bij gedragsverandering en transformatie zoals bij Anne is begeleiding echt noodzakelijk. Ten eerste om op het rechte pad te blijven. Ten tweede om samen je obstakels te overwinnen. Ten derde; om vragen te kunnen stellen als je dat nodig hebt. Je hoeft het niet alleen te doen! 

Kortom; als je ongezond gedrag hebt en je lijdt er aan, zul je dat moeten gaan veranderen.  Als je de stappen zet en er voor gaat,  kun je echt veranderen.  

En Anne? Ik weet, Anne komt er wel.  Zij zit vol in het proces. Ik heb volledig vertrouwen in haar kunnen. Ik loop met haar mee en ondersteun waar nodig, maar zij moet de stappen zelf zetten.

 

Reacties zijn welkom.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en met een werkende link naar mijn site opneem


Reacties

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder