Sta even stil! Hoe is het nu met jou?

Geplaatst op 5 oktober 2017

Sta jij nu even stil bij jezelf? Maak je door deze Ligtkrant even tijd voor bezinning? Veel mensen vertellen dat ze met de komst van de Ligtkrant even stilstaan en zich de vraag stellen: hoe gaat het met me? Alize, een trouwe lezeres van mij, schreef me dit: Als ik je ligtkrant lees dan word ik meteen getriggerd om weer alert te zijn op mijn valkuilen. Te weten: doorrennen met mijn team zonder rust in te bouwen, het gevoel te hebben dat ze  echt niet zonder mij kunnen en dat ik alles moet oplossen… 


Even een moment van zelfreflectie en bewustheid! Natuurlijk is dit een van de doelen van de Ligtkrant. Ik ben blij dat de komst van de Ligtkrant maakt, dat je even het licht laat schijnen op jezelf. Maar je zult het met mij eens zijn; dit moet je natuurlijk vaker doen.

Want vaak zit je in een flow en doe je je werk en vele privézaken op de automatische piloot. We denken er niet bij na. We kunnen zelfs met ons hoofd met iets anders bezig zijn dan met onze handen.

Automatisch betekent zelfwerkend. Dus zoals het woord al zegt zijn automatisme handelingen vaak onbewuste daden waarbij je niet nadenkt. Als we overal bewust over zouden moeten nadenken, konden we niet zoveel presteren. Dan zou alles ons ontzettend veel energie kosten.

Automatismen en vaste gewoonten heb je nodig, want het maakt dat je met weinig inzet veel kunt presteren. Een automatische handeling doe je zonder na te denken en gaat je dus gemakkelijk af. Bewust bezig zijn kost je veel meer energie.

Met name steeds terugkerende taken worden vaak werktuigelijk gedaan. Dan moet je denken aan dagelijkse of wekelijkse taken. Taken of daden die je gemakkelijk af gaan. Bij nieuwe of moeilijk zaken zul je je aandacht er goed bij moeten houden, want je hebt in die handeling nog iets te leren. Logisch dus, dat dit soort taken meer energie vraagt.

We doen in ons leven ontzettend veel onbewust en automatisch. Zo gaat 95% van wat we doen aan ons voorbij. 5% van wat we doen is bewust. Zie de beroemde metafoor van de ijsberg die vaak gebruikt wordt om het zichtbaar te maken.

Maar het gevaar van onnadenkend en routinematig handelen is om heel langzaam in iets terecht te komen wat je niet wilt. Bijvoorbeeld een burn-out. Een verhoogd stressniveau went, waardoor je niet meer objectief naar jezelf kijkt. Het gevaar is dan, dat ongemerkt je stressniveau steeds meer toeneemt en je in een burn-out terecht komt.

Om stress te voorkomen is het belangrijk om regelmatig te reflecteren en te kijken hoe het ervoor staat. We moeten tussendoor even wakker geschud worden om bewust te worden van wat we doen, voelen en denken. Om te reflecteren en te bekijken of je nog wel op de goede weg zit.

Reflecteren is stilstaan, bewust worden. Bezig zijn met je eigen ontwikkeling. Je kijkt naar je persoonlijk functioneren in het leven en wat je er bij ervaart. Lettend op je

gezondheid, tevredenheid en geluk. Ben je nog goed bezig of niet?

Bewustwording over jezelf, over je houding, je reacties kwaliteiten, uitdagingen, motivatie, drijfveren enzovoorts. Je onderzoekt hoe en waarom je handelt op een bepaalde situatie en wat je daarbij denkt en voelt.

Hierdoor vergroot je zelfkennis en word je bewust van wat er in je speelt en of je bijvoorbeeld stress ervaart en hoeveel. En dan kun je kiezen hoe je dat doet. Je kunt zelf terugblikken of je kunt samen met iemand terugkijken. Denk er wel aan dat je zelf altijd blinde vlekken hebt. Dus je ziet niet alles van jezelf en niet altijd objectief.

En vanuit die kennis kun je je leven bewust gaan sturen. Je kunt vanuit de opgedane ervaring gaan kiezen wat je wilt en doelen uitzetten.

Bewust even tijd nemen en reflecteren geeft je dus meer regie over jezelf en je leven. En dat voorkomt stress! En dus een burn-out. Hoe belangrijk in deze tijd! Ik ben dus blij dat ik mensen nu even stil laat staan.

Lukt het niet tijd te maken of te reflecteren? Lijd jij aan stress? Bel of mail mij.

Leuk als je een reactie geeft op mijn blog!

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en met een werkende link naar mijn site opneemt


Reacties

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder