7 feiten over emoties op het werk die succesvolle managers weten, waardoor verzuim voorkomen wordt

Geplaatst op 25 november 2019

Je wordt gebeld of je naar de afdeling wilt komen, omdat Marieke huilend op de werkvloer staat. Dit is al de tweede keer deze maand. Marieke loopt op haar tenen. Ze is erg emotioneel. Bij een klein akkefietje op de afdeling barst ze in huilen uit. Je vraagt je af wat je met deze situatie aan moet?

En Bart is boos. Hij gaat in het nieuwe project met Klaas samenwerken, maar Bart en Klaas kunnen niet zo goed samen door een deur. Bart is al verschillende keren bij je geweest om te klagen. Je spreekt hem aan op zijn verantwoordelijkheid. “Jullie hoeven geen vrienden te worden. Jullie zijn collega’s.” Maar Bart blijft drammen.
   

 


Emoties op het werk. Wat moet je er mee? Al die verschillende emoties bij  medewerkers zijn niet altijd makkelijk. Op emoties heb je weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed.

Het is niet makkelijk om als manager met al die verschillende emoties om te gaan. Soms snap je emoties van een ander niet of zie je het probleem niet. Dan denk je: ik heb toch met volwassen mensen te maken, die kunnen zelf wel hun boontjes doppen. Wat heeft werk met al die persoonlijke gevoelens te maken?

Al dat ‘sentiment’ kost je veel tijd en energie. Hier heb je niet voor gekozen, want je bent met dingen bezig die weinig met het werk zelf te maken hebben. Je komt te weinig toe aan je eigen werk.

Veel managers vinden dan ook dat emoties niet op het werk horen.  Emoties worden vaak als lastig en ongewenst beschouwt. Negatieve emoties bij een enkele medewerker kan de sfeer op de gehele afdeling behoorlijk verpesten.  Dus; op het werk houd je het zakelijk!

Maar houd er rekening mee, dat je als mens emoties nooit helemaal kunt  uitschakelen. Emoties zijn een onderdeel van het mens-zijn, die we niet kunnen ontkennen of negeren. We kunnen emoties weleens negeren of wegdrukken, maar als er echt iets niet goed is, komen ze terug en blijven ze ons lastig vallen.

Emoties hebben zelfs een belangrijke functie, want emoties bepalen hoe je als mens het werk en de werksituatie beleeft. Emoties en gevoelens zijn graadmeters voor hoe je in het werk staat. En je kunt aan emoties veel aflezen!

Dus zie emoties als persoonlijke signalen, want:

Kortom: Emoties zijn persoonlijke signalen en belangrijk graadmeters, waar je als manager je voordeel mee kunt doen en waardoor je verzuim kunt voorkomen.  Je kunt als manager negatieve emoties bespreken, omzetten en sturen. En dat heeft een positief effect op de afdeling, werksfeer, de kosten en bedrijfsresultaten EN op de hoogte van het verzuim. 

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.

 

Reacties

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder