7 stappen om een stresssituatie makkelijker hanteerbaar te maken

Geplaatst op 30 september 2019

Hoe krijg ik het allemaal rond? Hoe moet het verder? Stress ...We kennen het allemaalVooral in deze tijd  van economische crisis ligt stress op de loer. Bezuinigingen, inleveren op voorzieningen... We hebben geen vat op wat er allemaal gebeurd in ons leven en werk en dat geeft stress.

Te veel doen in te weinig tijd... Je weet niet hoe je het allemaal voor elkaar moet krijgen. Je krijgt er buikpijn van. Er is geen geld voor vervanging. Dus bij ziekte moeten de taken verdeeld worden onder de teamleden. Jij krijgt extra taken dus. Je stelt je prioriteiten, maar er blijven zoveel taken liggen. De druk geeft je spanning en je krijgt last van buikpijn. Het werk stapelt zich op en je gaat steeds slechter slapen.   


Met minder mensen meer doen.. Of nu moet jij die presentatie geven. Dat heb je nog nooit gedaan. De zenuwen gieren door je lijf. De spanningen voor het nieuwe, grijpen naar de keel. Je bent bang geen woord uit je mond te krijgen.

Stress ontstaat als er iets van je gevraagd wordt wat je niet of onvoldoende beheerst. Je verliest de controle over de situatie.  Als je controle en overzicht verliest, betekent dat angst. En angst is het teken vanuit de psyche dat er gevaar dreigt.

Maar een stresssituatie is ook een uitdaging. Als je situatie overwint, ben je sterker geworden. Je kunt iets wat je daarvoor niet kon. Je krijgt een kick, een goed gevoel. Je hebt een topprestatie gedaan. De stresssituatie is uitgemond in een groeimoment. Heel gezond dus.

Stress wordt pas ongezond als de uitdaging te groot is, de spanning te hoog oploopt en te lang aanhoudt. Dan blijft je lichaam in de gevarenstand en dat is schadelijk.

Wat kun je doen?             
Wil je een stresssituatie voor jezelf makkelijker maken, dan is het belangrijk om opnieuw de controle over de situatie te krijgen. 
Je wilt de situatie weer gaan beheersen, waardoor de gevarenstand kan afnemen en je weer kunt ontspannen.

Een valkuil hierbij is om de stresssituatie te ontkennen. Want stress geeft angst en een naar gevoel. En we willen ons niet angstig en naar voelen. Een van de overlevingsmechanisme van de mens is om in een moeilijke situatie te relativeren en ons gevoel uit te schakelen. Een goed mechanisme voor ons als oermens, maar niet in ons huidige werkleven.  

Houdt er rekening mee dat als je hernieuwde controle wilt, je ook naar je gevoel moet kijken. Gevoel geeft ook signalen die belangrijk zijn om van jezelf te kennen. 

7 stappen om een stresssituatie makkelijker te hanteren:

Bekijk de situatie vanaf een afstand; de zogenaamde helikopterview en zet het volgende op papier:

  1. Beschrijf voor jezelf wat er objectief / feitelijk gebeurt.
  2. Kijk naar welke gedachten er bij je opkomen? Welk plaatje zie jij? Schrijf alles op.
  3. Onderzoek je gevoelens. Ontken ze niet, zie ze onder ogen. Voor  de nare gevoelens willen we graag weg. Schrijf ze op.
  4. Zoek naar welke overtuigingen mede je reactie bepalen? Waar zijn deze gedachten en gevoelens op gebaseerd? Schrijf ze op.
  5. Beschrijf wat jij moeilijk vindt in deze situatie en wat je zou willen.
  6. Schrijf op wat je nodig hebt om deze situatie zodanig op te lossen, dat het een situatie voor je wordt die je mentaal aan kunt. Welke middelen of ondersteuning zou gewenst zijn? Zorg dat je weer controle en overzicht krijgt.
  7. Onderneem actie over wat goed is voor jou in deze situatie!

Kortom:  wil je minder stress, zorg dan dat je zoveel mogelijk controle en greep houdt over je leven en werk. Ontwikkel en groei bij stresssituaties, maar leer daarbij ook je grenzen kennen en stellen.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.

 

Reacties

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder