Genezen van burn-outklachten betekent het aanpakken van ongezond werkgedrag

Geplaatst op 21 september 2020

Burn-outs kunnen gemakkelijk terugkomen als de oorzaken niet of met halve maatregelen aangepakt worden. Het komt vaak genoeg voor dat mensen die eerder burn-outklachten hebben gehad, in een later stadium met dezelfde klachten te maken krijgen. Men ziet dat deze personen herhaaldelijk uitvallen. In zulke gevallen gaat er veel energie zitten in het ‘vast blijven zitten’. Je zult misschien herkennen dat het herstellen en opbouwen soms beter lukt dan anders, maar het is altijd erg vermoeiend en het veroorzaakt energiedips.

Bij enige weken rust lijken de meeste burn-outklachten vanzelf te verdwijnen. Je pakt je oude werkleven weer op, denkt alles weer aan te kunnen, maar niets is minder waar. Je merkt daarentegen dat na enkele maanden of zelfs pas na een jaar, dat de burn-outklachten weer terugkomen. De rust die je in eerste instantie hebt ervaren, heeft je ruimte en herstel gegeven, maar dat is verre van voldoende. De terugval wordt namelijk veroorzaakt doordat je de diepere oorzaak van jouw burn-out niet hebt opgelost.


Interessant? Ontvang de gratis Ligtkrant in je mailbox


Het kan ook voorkomen dat je voortdurend bezig bent met het oplossen van jouw eigen aandeel in de burn-outklachten. Zo ben je de hele dag bezig met het corrigeren van je gedrag, het opstellen van leerpunten voor jezelf en jezelf te beheersen. Logischerwijze voegt dit een extra stressfactor toe aan je leven en lig je waarschijnlijk ’s avonds uitgeput op de bank.

Herhaaldelijke uitval kost niet alleen veel energie. Naast het feit dat een terugval een grote hoeveelheid energie kost, ziet men ook vaak dat de klachten van de burn-out toenemen bij een terugval. De balans tussen draagkracht en draaglast is dusdanig verstoord dat je lichaam en geest steeds meer signalen afgeven om je deze balansverstoring duidelijk te maken.

Herhaaldelijke uitval is een teken van ongezond werkgedrag. Je bent meer energie aan het geven dan je kunt missen, je put jezelf uit; en dat is zeer ongezond werkgedrag. Zulk gedrag wordt vaak veroorzaakt door automatismen en gewoontes.

Snel een burn-out oplossen bestaat niet. Je doet slechts aan symptoombestrijding als je wel de burn-outklachten oplost, maar niet de onderliggende oorzaak van de burn-outklachten aanpakt. Om weer helemaal gezond te worden, zul je dus op een dieper niveau moeten onderzoeken wat jouw ongezond werkgedrag veroorzaakt.

Geef jezelf de tijd om echt helemaal gezond te worden. Als je vaak in hetzelfde patroon valt op het werk en daarbij burn-outklachten krijgt, is het wellicht verstandig om de hulp van een specialist in te roepen. Bij een herhaaldelijke burn-out is gespecialiseerde hulp zelfs noodzakelijk. Toch heeft niet iedere psycholoog voldoende kennis van een burn-out(klachten) en is het vaak voor een psycholoog niet mogelijk om voldoende te helpen. Burn-outs vragen om een specifieke aanpak.

Denk niet dat je er wel alleen uit zal komen. Je bent in eerste instantie geneigd om te denken dat je jezelf uit de situatie moet kunnen helpen. Echter, niets is minder waar! De oorzaak of oorzaken van een burn-out liggen vaak bij de persoon, maar zijn vaak blinde vlekken. Je werkgedrag lijkt misschien normaal voor jou, maar kan voor iemand anders signalen vertonen van ongezond werkgedrag. Het zijn ingesleten patronen in je dagelijks leven, waardoor je zelf niet meer ziet wat je (fout) doet.

Nogmaals: laat je niet verleiden om te stoppen als je denkt je beter te voelen. Ook al voel je jezelf iets beter en heb je het idee dat je volledig hersteld bent; zet toch door. Burn-outklachten verdwijnen niet vanzelf door slechts een periode van rust in te lassen. Voorkom een herhaling en pak uw burn-out stevig aan.

Hieronder vind je een paar tips die je kunnen helpen je herhaaldelijke burn-outklachten in kaart te brengen.

  1. Kijk terug op afgelopen jaar. Hoe vaak ben je ziek geweest in het afgelopen jaar? Wat waren de klachten? Was er sprake van een herhaling van de klachten? Heb je vaak de griep gehad? Hoe is gesteld met jouw vatbaarheid/weerstand?
     
  2. Schrijf je klachten op. Zijn er verschillende klachten? Zijn ze toegenomen in heftigheid of niet? Kun je patronen herkennen in je gedrag? Is er een bepaalde frequentie?
     
  3. Heb je steeds terugkerende klachten? Heb je gezien dat je regelmatig ziek bent en/of bepaalde klachten vertoond? Erken dat ze er zijn en bedenk wat je ermee gaat doen. Stel met een medische deskundige vast of deze klachten een medische oorzaak hebben of voortkomen uit stress. Zoek vervolgens een coach die gespecialiseerd is in stress- en burn-outproblematiek om samen met jou te werken aan de oorzaken van de burn-out.

Wil je volledig van een burn-out genezen en alle burn-outklachten uit je leven verbannen, dan kun je dat het beste doen met gespecialiseerde hulp. Samen kun je dan de oorzaak voor jouw burn-outklachten aanpakken. Met de hulp van een specialist is er geen terugvalrisico en zorg je voor het aanleren van gezond werkgedrag.
 

Leuk als je een reactie geeft onder dit artikel.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.