Hoe je als leidinggevende inspeelt op een gestreste medewerker, zodat langdurig verzuim voorkomen wordt

Geplaatst op 11 november 2019
Karin, een van de medewerkers van je afdeling, zit niet goed in haar vel de laatste tijd. Ze is gestrest en dat heeft een negatieve invloed op de sfeer op de afdeling. Een goede werksfeer is belangrijk, want dat zorgt naast werkplezier ook voor een hogere inzet en voor minder ziekteverzuim.  

Ze werkt chaotisch. Je merkt dat er ergernis ontstaat bij teamleden, omdat samenwerken moeizamer gaat. Karin maakt steeds meer fouten, belooft meer dan ze waarmaakt en dat maakt goed samenwerken lastig. Ze overziet haar werk niet meer.
 


Karin doet wat er gedaan moet worden, maar sluit zich af voor overleg met collega's.Ze staat niet open en is minder creatief en innovatief dan voorheen.   Als gestrest mens vervallen we vaak automatisch in een overlevingsstand. We grenzen onszelf af van wat er van buitenaf op ons afkomt, om zo controle en greep te houden of te hervinden.  

Als deze situatie lang aanhoudt heeft Karin's gedrag negatieve gevolgen voor het hele team. En dat wil je natuurlijk voorkomen! He t geduld bij collega's raakt op. De sfeer gaat er onder lijden en het werkplezier bij collega's neemt langzaam af. 

Belangrijk is dus om het gedrag van Karin serieus te nemen en in te grijpen, zodat erger voorkomen wordt. Denk daarbij niet alleen aan de korte termijn oplossingen, maar kijk ook op de lange termijn.  

Dus spreek Karin aan, ook al geeft zij zelf niet aan dat ze overbelast of gestrest is.  Er zijn zoveel redenen waardoor medewerkers niet (durven) aangeven wat er speelt. Dus neem zelf het initiatief als je verandering wilt bewerkstelligen.  Karin loopt op haar tenen, dus het feit ligt er en daar moet er iets mee gebeuren.   

Denk ook niet dat je als leidinggevende het probleem voor Karin moet oplossen, maar kijk samen hoe Karin uit deze stresssituatie kan komen.  Beperk je tot de taken en verantwoordelijkheden die je als leidinggevende hebt, weet waar uw grenzen liggen en wijs Karin op haar verantwoordelijkheid.   

Wat kan je doen met deze situatie :

1.  Plan op korte termijn een gesprek, waarin je aangeeft wat je ziet gebeuren en wat hiervan de gevolgen zijn. Benader de situatie positief en maak je verhaal niet te zwaar.    

2.  Luister naar wat Karin je aangeeft en neem het verhaal serieus. Luister tussen de regels door en vraag door. Waar krijgt Karin stress van en raakt ze het overzicht kwijt?

3.  Zoek samen naar een tijdelijke oplossing om Karin te ontlasten en om uitval te voorkomen. Vraag of zij zelf een oplossing weet. Vaak heeft een medewerker zelf genoeg ideeën hierover.  Hoe krijgt Karin weer greep op haar agenda en taken? Hoe krijgt ze weer overzicht?

4.  Zorg voor een structurele oplossing. Wat heeft de medewerker nodig om herhaling van dit probleem te voorkomen. Kijk dus niet alleen naar een korte termijn oplossing, maar zorg voor een duurzame oplossing.  

5.  Kan Karin haar probleem zelf oplossen of heeft zij iemand nodig, om tot een goede duurzame oplossing te komen. Hier is verwijzing naar een coach een juiste keus. Enerzijds hoeft u als leidinggevende niet alles te kunnen, anderzijds vraagt de situatie specifieke begeleiding en vaardigheden waarin u niet geschoold bent.   

Kortom: Signaleer "stress-gedrag" en voorkom langdurig verzuim. Laat een medewerker met veel stress niet door modderen. Grijp in en kijk waarmee en hoe je de medewerker weer op de rit krijgt.

 

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.


Reacties

Reactie toevoegen


Ter voorkoming van spam, klik op het vakje hieronder