Ligtkrant


Een burn-out! Het kan jou ook overkomen

Stress en burn-outHet is volkomen normaal dat je constant druk bent, want dat zijn we toch allemaal. Je gezin, je buren, je collega's; iedereen vindt het normaal dat je een volle agenda hebt, veel moet presteren op je werk, je je tijd goed moet benutten, het huishouden moet managen en tevens de agenda van je kinderen goed gevuld moet houden. Het liefst doe je zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd. Dat is immers efficiënt.

Je vraagt dus nogal veel van je lichaam en geest. Voortdurende drukte en een volle agenda heeft invloed op ons lichaam en geest. In hoog tempo leven op het werk én in ons privéleven en tegelijkertijd alle overige prikkels verwerken, maakt de mens gevoelig voor stress.

Geplaatst op 16 november 2020 | Lees meer »

Los jij je problemen goed op?

Stress en een burn-out zijn vaak gevolgen van een frictie tussen jou én iets uit de wereld om je heen. Een probleem staat nooit op zichzelf, maar ontstaat altijd in relatie met iets of met iemand uit je omgeving. Een probleem is een gebeurtenis welke zich afspeelt tussen twee partijen of tussen een persoon en een object of situatie.

De grootte van je probleem is persoonlijk. Wat voor de één een onoverkomelijk probleem is, blijkt voor de ander een fluitje van een cent. Bijvoorbeeld: Rene vindt zijn volle mailbox een klein probleem, hij skipt gewoon door de mails. Joris daarentegen, heeft het moeilijker. Hij wilt alle mails goed doornemen en beantwoorden, waardoor hij in tijdnood komt. Hij ervaart zijn volle mailbox als een groot probleem.
 

Geplaatst op 2 november 2020 | Lees meer »

Tips en tools om stress-situaties en stress-reacties te leren herkennen

StressreactieSta jij wel eens stil waarom en wanneer er bij jou stress ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn? Het geeft je inzicht als je nu even de tijd neemt om te analyseren wat er eigenlijk gebeurt bij stress.  

Caroline (35 jaar, manager ICT) ervaart stress bij een hoge werkdruk; ze wordt chaotisch en raakt verward. Door de stress voelt ze zich onzeker in haar werk. Caroline raakt het overzicht kwijt door de hoeveelheid werk en het tijdsgebrek. Ze kan daardoor moeilijk keuzes maken en ze raakt nog verder van huis. In deze situatie ervaart ze enorm veel stress.

Bij Claas (45 jaar, mediaspecialist) ontstaat er onrust en boosheid als zijn alleenstaande vader zijn arm breekt en een beroep op hem doet. Deze plotselinge zorgvraag bezorgt Claas stress en paniek, omdat het bovenop zijn drukke baan en gezin komt. Hij wil graag zijn vader helpen, maar vraagt zich af hoe hij het voor elkaar kan krijgen.
 

Geplaatst op 19 oktober 2020 | Lees meer »

Wat je kan doen als je overspoeld wordt door drukte op je werk

Dag Nell,

Waar ik vooral mee worstel, is dat ik gedurende een werkdag vrij snel overspoeld wordt door negatieve emoties. Die worden veroorzaakt door:

En als ik eenmaal van het padje af ben... is het lastig om weer positief en rustig te worden. Hier wil ik aan werken. Hoe houd ik mijn energie 'laag' en hoe kan ik goed bij mijzelf blijven om te voorkomen dat ik overspannen reageer.

Geplaatst op 5 oktober 2020 | Lees meer »

Genezen van burn-outklachten betekent het aanpakken van ongezond werkgedrag

Burn-outs kunnen gemakkelijk terugkomen als de oorzaken niet of met halve maatregelen aangepakt worden. Het komt vaak genoeg voor dat mensen die eerder burn-outklachten hebben gehad, in een later stadium met dezelfde klachten te maken krijgen. Men ziet dat deze personen herhaaldelijk uitvallen. In zulke gevallen gaat er veel energie zitten in het ‘vast blijven zitten’. Je zult misschien herkennen dat het herstellen en opbouwen soms beter lukt dan anders, maar het is altijd erg vermoeiend en het veroorzaakt energiedips.

Bij enige weken rust lijken de meeste burn-outklachten vanzelf te verdwijnen. Je pakt je oude werkleven weer op, denkt alles weer aan te kunnen, maar niets is minder waar. Je merkt daarentegen dat na enkele maanden of zelfs pas na een jaar, dat de burn-outklachten weer terugkomen. De rust die je in eerste instantie hebt ervaren, heeft je ruimte en herstel gegeven, maar dat is verre van voldoende. De terugval wordt namelijk veroorzaakt doordat je de diepere oorzaak van jouw burn-out niet hebt opgelost.

Geplaatst op 21 september 2020 | Lees meer »

4 manieren om werkstress te verminderen.

"Werkstress beroepsziekte nummer 1" stond er 21 december 2013 geschreven op Nu.nl. Minister Asscher vraagt in 2014 extra aandacht voor dit onderwerp. Een derde van het verzuim wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten aldus minister Asscher (sociale zaken en werkgelegenheid) in een brief aan de Tweede Kamer. Hij pleit daarom de aankomende 4 jaar voor extra aandacht aan dit onderwerp, gezamenlijk met werknemers en werkgevers. 
http://www.nu.nl/economie/3659850/werkstress-meest-voorkomende-beroepsziekte.html
 

Als voorbeeld  van werkstress noemt Asscher problemen rondom de werk-privébalans, baanonzekerheid, agressie en werkdruk, discriminatie en pesten op de werkvloer. In 2012 waren er 2,1 miljoen medewerkers die meldden dat ze geregeld onder hoge werkdruk moeten werken. 100.000 medewerkers worden systematisch gepest op de werkvloer. En ruim een miljoen mensen hebben te maken gehad met ongewenst gedrag van collega's.

Geplaatst op 7 september 2020 | Lees meer »

Hoe je rust krijgt door los te laten en controle te houden

 “Help! Alles glipt me uit de vingers…“ Het hebben en behouden van controle is voor iedereen een natuurlijke behoefte. Controle hebben geeft immers een gevoel van vertrouwen, rust en veiligheid. Bovendien helpt het je om zelfstandig te kunnen zijn en je zeker te voelen.

Maar je kunt niet alles altijd in de hand houden! Helaas heb je niet altijd de controle over je leven. Zo kunnen er (onverwachte) omstandigheden ontstaan waardoor je in zekere mate de controle over een situatie verliest. Denk hierbij aan ziekte in de familie, fusies en/of reorganisatie op de werkvloer, gevolgen van de crisis, etc. Het is dus begrijpelijk dat het ontbreken van controle, gevoelens van angst en onzekerheid (gevolg: stress) veroorzaken. 

Geplaatst op 31 augustus 2020 | Lees meer »

Zorg jij wel goed voor je lichaam als je stress hebt?

 

Als je onder langdurige spanning staat, vraagt je lichaam om extra energie. Voeding zorgt ervoor dat het lichaam goed blijft functioneren én het zorgt voor een continue aanvoer van energie. Je lichaam kan in stressvolle situaties wel extra voedingsstoffen gebruiken, omdat je meer energie en voedingsstoffen verbruikt.

Toch zorg je juist vaak niet goed voor jezelf in een dergelijke situatie en let je niet goed op wat je eet. Het is veel makkelijker om – in tijden van stress – even snel iets te kopen in de supermarkt. Iets wat snel klaar is en je weinig tijd kost.   

 

Geplaatst op 17 augustus 2020 | Lees meer »

Als de baan niet meer bij je past en je er ziek van wordt

De vraag van Eva:

"Mijn baan past niet (meer) bij mij. Er is een clash tussen mijn eigen principes en wat ik elke dag vanuit mijn functie moet verkondigen en uitdragen. Ik voel me ook niet neerslachtig of depressief, alleen psychologisch gevangen."

"Ik voel dat ik al enige tijd 'op het randje van' sta: mijn hele lichaam schreeuwt het zowat uit, niks wil mee. Enkele maanden geleden wilde de huisarts me antidepressiva voorschrijven, maar dat heb ik radicaal geweigerd. Dat is geen oplossing, hoogstens een gevaarlijk lapmiddel."

"Daarom heb ik enige tijd geleden de beslissing genomen om op zoek te gaan naar een nieuwe job. Dit loopt nu volop, maar lost uiteraard de dagelijkse problemen van nu niet op."

"De vraag waar ik mee zit is: hoe kan ik ervoor zorgen dat de situatie niet verergert en intussen starten met een wederopbouw? Want zo voelt het echt: geleidelijk aan voel ik mijn krachten verminderen, heb ik meer moeite met het ordenen van mijn gedachten, met het opnemen van nieuwe informatie of kennis..."

Geplaatst op 3 augustus 2020 | Lees meer »

Drie tips om gezond en gelukkig te leven in deze drukke tijd

In drukke tijden is het vaak moeilijk om rust te creëren en je niet te laten meeslepen met alle emoties en stress van jezelf en om je heen. Als iedereen rent, ga jij ook rennen. Stresssituaties werken niet alleen aanstekelijk naar collega's, maar klanten voelen ook de stress.   

Rogier (35 jaar, manager bij een technisch bedrijf) “Ik ren van de ene afspraak naar de andere. Heb geen tijd voor medewerkers. Ik stel prioriteiten en bepaal de urgentie van taken. Maar de neventaken worden op een gegeven moment ook urgent. Ik loop steeds meer achter de feiten aan. Mijn stressniveau stijgt en mijn energie zakt. Thuis hang ik op de bank, te moe om nog iets te doen. Ik heb last van slapeloosheid. Ik word boos als medewerkers iets van me vragen. Ik zit me de hele dag goed te houden. Dit ben ik niet, zo ken ik mezelf niet én zo wil ik niet zijn! Dit is niet goed.”

Geplaatst op 20 juli 2020 | Lees meer »

Lachen als wapen tegen stress

Studies hebben al langer aangetoond dat eens stevig lachen niks dan voordelen heeft voor je gezondheid. Maar wist je ook dat je stress op het werk kan verjagen met een slappe lach? Start de lachkuur nu en wel om deze 4 redenen...

Lachen houd je gezond
Onderzoek van de Universiteit van Maryland (VS) toont aan dat een stevige lachbui goed is voor de werking van het hart, de bloedvaten en de ademhaling én zorgt voor een betere zuurstofopname in spieren en organen. Omdat er een kettingreactie ontstaat van spieren die samentrekken, een versnelde hartslag plus ademhaling én bloeddruktoename, heeft lachen bovendien een gunstige invloed op het immuunsysteem.

Geplaatst op 6 juli 2020 | Lees meer »

Hoe lang lijd jij voordat je daadwerkelijk stappen zet naar een beter en gezonder leven?

Je rent maar door en neemt onvoldoende tijd voor jezelf én voor je gezondheid. Dit is een bekend fenomeen op de Nederlandse werkvloer, maar waarom zorgen wij dan niet goed voor onszelf?! Je weet vaak goed dat je onder te veel stress staat en dat je gezonder moet leven. Het probleem ligt juist bij het gegeven dat je toch gewoon door gaat.

Komt dit je misschien bekend voor?
“De druk om alle zaken in je leven in balans te houden geeft je erg veel stress: je werk, je gezinsleven, je vrienden en familie. Op het werk zijn er genoeg eisen die aan je gesteld worden. Thuis moet alles op rolletjes lopen, want anders loopt het in het honderd; kinderen die naar school moeten, rekeningen die betaald moeten worden en er moet ook nog een cadeau gekocht worden voor een jarige moeder. Bovendien wil je nog lekker sporten tussendoor en die nieuwe film met die steengoede recensies moet je nog in de bioscoop gaan zien. Maar daar heb je allemaal geen tijd voor, want je staat nog steeds in de wachtrij van de apotheek…Ergernis alom, want je lijkt nergens tijd voor te hebben!

Geplaatst op 22 juni 2020 | Lees meer »

Waarom stress- en burn-outklachten je angstbeelden kunnen geven?

Angst klopt op de deur,
Vertrouwen doet open,
...Niets te zien.
- auteur onbekend-

 

Je hebt  last van stress- en burn-outklachten. Burn-out- of stressklachten zijn duidelijke signalen dat er iets niet goed gaat. Er moet dus nodig iets veranderen in je leven, maar je hebt geen idee waar te beginnen. 

Het is tijd om je leven eens onder de loep te nemen. Alle zekerheden staan ineens op losse schroeven als je last krijgt van stress- en burn-outklachten. Daarom is het belangrijk om alles eens kritisch te gaan bekijken. Wat geeft mij energie; Wat kost mij energie; Wat maakt mij gelukkig? Etcetera.

Geplaatst op 8 juni 2020 | Lees meer »

Spanning door irritatie op het werk. Hoe ga je er mee om?

Vandaag de vraag van Marlies:

“Wat als je je mateloos irriteert aan je directe collega's? Ik heb een collega die heel bemoeizuchtig is en een collega die geen beslissingen neemt. Nu me dat opgevallen is, focus ik me daar helaas op. Graag hoor ik je advies”

 

Goede vraag, want irritatie is een menselijk reactie en komt veel voor.
Om je vraag te beantwoorden moeten we eerst gaan kijken waardoor irritatie ontstaat.

Irritatie ontstaat doordat de ander niet voldoet aan jouw verwachtingen. Jij hebt een andere invulling (normen, waarden en verwachtingen) over werkgedrag en samenwerking. Jouw visie is dat een goede collega beslissingen moet nemen en  niet bemoeizuchtig is.

Geplaatst op 25 mei 2020 | Lees meer »

Laat je passie niet je neergang zijn

Tegenwoordig hoor je bijna niet meer anders. ‘Volg je passie, dan komt alles goed’. Maar er schuilt ook gevaar in werken met passie.  ‘Weet wat je wilt’ en  ‘zoek je passie’ zijn kreten die je veel leest en hoort als je vast loopt en niet precies weet wat je met je leven en werk wilt.

Joris, docent 35 jaar, deed zijn werk met veel passie. Hij genoot, was onuitputtelijk en voor zijn gevoel onaantastbaar. Hij werkte jarenlang met veel plezier, ging op in zijn werk. Zijn inzet werd gewaardeerd en gerespecteerd. Hij was van grote waarde voor de school.
Totdat langzamerhand de betrokkenheid naar zijn leerlingen afnam en hij zich naar het werk sleepte. Hij was oververmoeid en raakte burn-out. Zijn passie werd zijn neergang.  

Geplaatst op 11 mei 2020 | Lees meer »