Ligtkrant


Lachen als wapen tegen stress

Studies hebben al langer aangetoond dat eens stevig lachen niks dan voordelen heeft voor je gezondheid. Maar wist je ook dat je stress op het werk kan verjagen met een slappe lach? Start de lachkuur nu en wel om deze 4 redenen...

Lachen houd je gezond
Onderzoek van de Universiteit van Maryland (VS) toont aan dat een stevige lachbui goed is voor de werking van het hart, de bloedvaten en de ademhaling én zorgt voor een betere zuurstofopname in spieren en organen. Omdat er een kettingreactie ontstaat van spieren die samentrekken, een versnelde hartslag plus ademhaling én bloeddruktoename, heeft lachen bovendien een gunstige invloed op het immuunsysteem.

Geplaatst op 6 juli 2020 | Lees meer »

Hoe lang lijd jij voordat je daadwerkelijk stappen zet naar een beter en gezonder leven?

Je rent maar door en neemt onvoldoende tijd voor jezelf én voor je gezondheid. Dit is een bekend fenomeen op de Nederlandse werkvloer, maar waarom zorgen wij dan niet goed voor onszelf?! Je weet vaak goed dat je onder te veel stress staat en dat je gezonder moet leven. Het probleem ligt juist bij het gegeven dat je toch gewoon door gaat.

Komt dit je misschien bekend voor?
“De druk om alle zaken in je leven in balans te houden geeft je erg veel stress: je werk, je gezinsleven, je vrienden en familie. Op het werk zijn er genoeg eisen die aan je gesteld worden. Thuis moet alles op rolletjes lopen, want anders loopt het in het honderd; kinderen die naar school moeten, rekeningen die betaald moeten worden en er moet ook nog een cadeau gekocht worden voor een jarige moeder. Bovendien wil je nog lekker sporten tussendoor en die nieuwe film met die steengoede recensies moet je nog in de bioscoop gaan zien. Maar daar heb je allemaal geen tijd voor, want je staat nog steeds in de wachtrij van de apotheek…Ergernis alom, want je lijkt nergens tijd voor te hebben!

Geplaatst op 22 juni 2020 | Lees meer »

Waarom stress- en burn-outklachten je angstbeelden kunnen geven?

Angst klopt op de deur,
Vertrouwen doet open,
...Niets te zien.
- auteur onbekend-

 

Je hebt  last van stress- en burn-outklachten. Burn-out- of stressklachten zijn duidelijke signalen dat er iets niet goed gaat. Er moet dus nodig iets veranderen in je leven, maar je hebt geen idee waar te beginnen. 

Het is tijd om je leven eens onder de loep te nemen. Alle zekerheden staan ineens op losse schroeven als je last krijgt van stress- en burn-outklachten. Daarom is het belangrijk om alles eens kritisch te gaan bekijken. Wat geeft mij energie; Wat kost mij energie; Wat maakt mij gelukkig? Etcetera.

Geplaatst op 8 juni 2020 | Lees meer »

Spanning door irritatie op het werk. Hoe ga je er mee om?

Vandaag de vraag van Marlies:

“Wat als je je mateloos irriteert aan je directe collega's? Ik heb een collega die heel bemoeizuchtig is en een collega die geen beslissingen neemt. Nu me dat opgevallen is, focus ik me daar helaas op. Graag hoor ik je advies”

 

Goede vraag, want irritatie is een menselijk reactie en komt veel voor.
Om je vraag te beantwoorden moeten we eerst gaan kijken waardoor irritatie ontstaat.

Irritatie ontstaat doordat de ander niet voldoet aan jouw verwachtingen. Jij hebt een andere invulling (normen, waarden en verwachtingen) over werkgedrag en samenwerking. Jouw visie is dat een goede collega beslissingen moet nemen en  niet bemoeizuchtig is.

Geplaatst op 25 mei 2020 | Lees meer »

Laat je passie niet je neergang zijn

Tegenwoordig hoor je bijna niet meer anders. ‘Volg je passie, dan komt alles goed’. Maar er schuilt ook gevaar in werken met passie.  ‘Weet wat je wilt’ en  ‘zoek je passie’ zijn kreten die je veel leest en hoort als je vast loopt en niet precies weet wat je met je leven en werk wilt.

Joris, docent 35 jaar, deed zijn werk met veel passie. Hij genoot, was onuitputtelijk en voor zijn gevoel onaantastbaar. Hij werkte jarenlang met veel plezier, ging op in zijn werk. Zijn inzet werd gewaardeerd en gerespecteerd. Hij was van grote waarde voor de school.
Totdat langzamerhand de betrokkenheid naar zijn leerlingen afnam en hij zich naar het werk sleepte. Hij was oververmoeid en raakte burn-out. Zijn passie werd zijn neergang.  

Geplaatst op 11 mei 2020 | Lees meer »

Als je stress hebt en ziek wordt van pestgedrag op het werk

Wist je: 

* De schatting is dat pesten 4 miljoen extra verzuimdagen per jaar veroorzaakt. En pesten op het werk komt steeds meer voor.   

* In totaal heeft een half miljoen Nederlanders dagelijks te maken met pesterijen, racisme en intimidatie. 
 

Gepest worden geeft heel veel stress. Als je moedwillig, meermaals en langdurig getreiterd en onrechtvaardig behandeld wordt, geeft dat een hoge mate van onveiligheid. Pesten schaadt de persoon, psychisch en soms fysiek. Met pesten gaat verder dan plagen. Je wilt iemand bewust dwarsbomen en schaden door bijvoorbeeld iemand dood te zwijgen, roddelen, te vernederen of uit te lachen. 

Geplaatst op 27 april 2020 | Lees meer »

4 Tips om volledig uitgerust terug te keren naar je werk

Je kijkt uit naar de vakantie. Heerlijk ontspannen en samenzijn met het hele gezin. Maar de eerste week lig je totaal uitgeblust op bed en moet je afkicken van je werk. Het is logisch dat vermoeidheid en stress niet meteen verdwijnt als je vakantie hebt. Je hebt als mens tijd nodig om te ontladen. Ben je te moe, dan heb je misschien wel de hele week nodig om van de stress af te komen. 

René (45 jaar ICT specialist) vertelt: "Op het vakantieadres kon ik de eerste 5 dagen alleen maar slapen. Dat werd me door mijn partner en kinderen ook nog kwalijk genomen. Genieten van de vakantie lukte me pas na een week. Ik was zo moe en had zo hard gewerkt." 

Jeroen (32 Jaar, manager) wilde alles goed achter laten op het werk. Daardoor werkte hij in de laatste week vóór de vakantie zo veel, dat hij duizelig werd en met hartkloppingen in het vliegtuig stapte: “Ik was zó ontzettend moe. Het zweet brak me uit toen ik met al deze stressklachten, en zo onstabiel, op reis ging. Ik was oprecht bang dat ik in het vliegtuig een hartaanval zou krijgen… Pas na enkele dagen op mijn vakantiebestemming verdween deze angst en kon ik weer normaal ademen.”

Geplaatst op 13 april 2020 | Lees meer »

5 noodzakelijke stappen als je stress- of burn-outklachten hebt

De vraag van Karin: 

"Ik ben twee maanden uit  de  roulatie geweest  met burn-outklachten. Ik was oververmoeid en sleepte me naar het werk. Ik sliep slecht en lag 's nachts te piekeren over wat ik nog allemaal moest doen. Dus in overleg met haar leidinggevende en de bedrijfsarts stopte ik enkele weken met werken, zodat op ik weer krachten kon komen.  Nu ga ik weer voor halve dagen aan de slag, want ik ben uitgerust en ik voel me goed. Maar het gekke is dat sinds ik weet dat ik weer ga beginnen, ik opnieuw wakker lig! En komen de burn-outklachten weer terug. Ik heb opnieuw slapeloze nachten  en piekert over  de vraag of het allemaal wel gaat lukken. Ik zie er tegen op om aan de slag te gaan en ben zelfs een beetje in paniek, want ik snap het niet meer. Wat is goed voor mij?"

Geplaatst op 30 maart 2020 | Lees meer »

Genezen van burn-outklachten betekent ongezond werkgedrag aanpakken

Medewerkers met burn-outklachten vallen vaak herhaaldelijk uit. In veel gevallen gaat er veel energie zitten in het volhouden en blijven staan in het werk. De ene keer lukt je dat beter dan de andere keer, maar het is vermoeiend en geeft energiedips.  

Vaak zie je dat na enkele weken rust de burn-outklachten verdwijnen. Je pakt je oude werkleven weer op, maar na enkele maanden of zelfs na enkele jaren neemt de overbelasting weer toe. De burn-outklachten komen terug. De rust zal je aanvankelijk ruimte geven, maar dat is niet voldoende want er niets is opgelost.   

Geplaatst op 16 maart 2020 | Lees meer »

Kennis over burn-out geneest niet

Weten geneest niet, want kennis maakt niet dat er iets veranderd.  Na kennis en inzicht begint het daadwerkelijke veranderproces en dat vraagt andere dingen van jouw als persoon.

Kennis geeft inzicht. Dat maakt dat we kunnen kaderen, waardoor we kunnen snappen waarom we burn-out zijn geraakt. We snappen het causale verband, dat geeft greep op de situatie, controle over onszelf en dat geeft rust.   

Geplaatst op 2 maart 2020 | Lees meer »

3 belangrijke feiten voor managers bij toenemend verzuim op je afdeling

Herken je de toename van verzuim op jouw afdeling tijdens deze crisistijd?
Worstelen jouw medewerkers met de werkdruk of zijn ze somber gestemd?
 

“Door de crisis stijgt het aantal burnout gevallen!  Het risico op een burnout in crisistijd is aanmerkelijk groter dan in stabielere tijden “.  Dagblad Noord-Brabant publiceerde  op 19  april 2013 een wetenschappelijke promotie-onderzoek Van Arno van Dam. (Klinisch psycholoog). 
Van Dam noemt als mogelijke oorzaak dat door de crisis werk veel efficiënter moet worden ingedeeld en dat de werknemer daardoor nauwelijks meer kans ziet zijn taken naar eigen inzicht in te delen. Dat kan leiden tot stress en uiteindelijk burnout.

Geplaatst op 17 februari 2020 | Lees meer »

5 tips voor managers om uitval door overbelasting te voorkomen!

Je merkt dat een van je medewerker overbelast is. Je vraagt je af wat goed is om te doen. De medewerker behaalt de gevraagde resultaten niet, komt 's morgens steeds vaker te laat en is steeds vaker ziek. Typische symptomen van overbelasting. Hoe pak je deze situatie goed aan en kun je uitval voorkomen?  

Want vaak heeft de medewerker zelf niet in de gaten, dat hij te druk is. Dan vertelt de medewerker je dus niet zelf dat het allemaal te veel is.   Overbelasting is een langzaam sluipend proces. En het gevaar bij een sluipend proces is, dat je als mens vaak zelf niet in de gaten hebt waar je je in begeeft. Je beweegt langzaam mee met de situatie en past je onbewust steeds opnieuw aan. Dat is de valkuil waar je als mens zelf alert op moet zijn.  

Geplaatst op 3 februari 2020 | Lees meer »

Burnout: een gezonde reactie

  Stel je voor: je  bent gespannen, Je stevent richting een burnout. Je krijgt steeds meer psychische en fysieke klachten.   Je kent de klachten vast wel...s'morgens sta je op met braakneigingen, omdat de dag weer begint en er weer van alles moet! Je bent moe en slaapt ontzettend veel, maar je merkt dat je niet bijtankt.  

Toch wil je deze symptomen liever niet zien van jezelf, want burnoutklachten wil je liever niet hebben. Dat komt nooit uit. Dus je ontkent het tegenover jezelf en al zeker tegenover anderen. Je wilt sterk zijn en je geen slachtoffer voelen. Je wilt je eigen leven regisseren. Je wilt jezelf  in de hand hebben, want anders ben je zwak en zielig. 

Geplaatst op 20 januari 2020 | Lees meer »

Als je met weerzin naar je werk gaat

Ken je dat? Je wordt 's morgens wakker en je maag krimpt in elkaar bij de gedachte dat je zo weer naar je werk moet. Er ontstaat een gevoel van weerzin. De realiteit openbaart zich als je wakker wordt. De werkdag dient zich aan. Je ziet er tegen op en je lichaam geeft een negatieve reactie.  

Jaap, docent op de middelbare school, trilt als een rietje als klas 2B het lokaal binnen druppeltHij kan het bijna niet meer opbrengen om deze klas les te geven. Joris, leerling van klas 2b, haalt Jaap het bloed onder zijn nagels vandaan en weet hem steeds voor de klas voor schut te zetten. Joris krijgt steeds opnieuw de klas mee. Jaap wordt er zo boos en ziek van, dat hij bang is dat hij Joris naar de keel gaat vliegen.

Geplaatst op 6 januari 2020 | Lees meer »

Zeven goede redenen voor managers, om langdurige hoge werkdruk op de afdeling te voorkomen

Als er hoge werkdruk is op je afdeling, dan is stress een logisch gevolg. Maar moet je altijd meteen ingrijpen als manager? Soms krijgen medewerkers meer werk en worden ze hoger  belast. Door deze extra druk kan er spanning en stress ontstaan.  En stress kan schadelijke gevolgen hebben. Tenminste als stress te lang aanhoudt. 

Is de hoge werkdruk van korte duur, dan heeft dat weinig gevolgen. De medewerker heeft het een tijdje druk, maar dat hoeft niet vervelend te zijn. Iedereen weet dat het een tijdelijk situatie is. De eindstreep staat vast en na de drukte is er weer ruimte.  En weet je, sommige medewerkers floreren zelfs bij drukte. 

Geplaatst op 9 december 2019 | Lees meer »