Ligtkrant


4 manieren om werkstress te verminderen.

"Werkstress beroepsziekte nummer 1" stond er 21 december 2013 geschreven op Nu.nl. Minister Asscher vraagt in 2014 extra aandacht voor dit onderwerp. Een derde van het verzuim wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten aldus minister Asscher (sociale zaken en werkgelegenheid) in een brief aan de Tweede Kamer. Hij pleit daarom de aankomende 4 jaar voor extra aandacht aan dit onderwerp, gezamenlijk met werknemers en werkgevers. 
http://www.nu.nl/economie/3659850/werkstress-meest-voorkomende-beroepsziekte.html
 

Als voorbeeld  van werkstress noemt Asscher problemen rondom de werk-privébalans, baanonzekerheid, agressie en werkdruk, discriminatie en pesten op de werkvloer. In 2012 waren er 2,1 miljoen medewerkers die meldden dat ze geregeld onder hoge werkdruk moeten werken. 100.000 medewerkers worden systematisch gepest op de werkvloer. En ruim een miljoen mensen hebben te maken gehad met ongewenst gedrag van collega's.

Geplaatst op 7 september 2020 | Lees meer »

Hoe je rust krijgt door los te laten en controle te houden

 “Help! Alles glipt me uit de vingers…“ Het hebben en behouden van controle is voor iedereen een natuurlijke behoefte. Controle hebben geeft immers een gevoel van vertrouwen, rust en veiligheid. Bovendien helpt het je om zelfstandig te kunnen zijn en je zeker te voelen.

Maar je kunt niet alles altijd in de hand houden! Helaas heb je niet altijd de controle over je leven. Zo kunnen er (onverwachte) omstandigheden ontstaan waardoor je in zekere mate de controle over een situatie verliest. Denk hierbij aan ziekte in de familie, fusies en/of reorganisatie op de werkvloer, gevolgen van de crisis, etc. Het is dus begrijpelijk dat het ontbreken van controle, gevoelens van angst en onzekerheid (gevolg: stress) veroorzaken. 

Geplaatst op 31 augustus 2020 | Lees meer »

Zorg jij wel goed voor je lichaam als je stress hebt?

 

Als je onder langdurige spanning staat, vraagt je lichaam om extra energie. Voeding zorgt ervoor dat het lichaam goed blijft functioneren én het zorgt voor een continue aanvoer van energie. Je lichaam kan in stressvolle situaties wel extra voedingsstoffen gebruiken, omdat je meer energie en voedingsstoffen verbruikt.

Toch zorg je juist vaak niet goed voor jezelf in een dergelijke situatie en let je niet goed op wat je eet. Het is veel makkelijker om – in tijden van stress – even snel iets te kopen in de supermarkt. Iets wat snel klaar is en je weinig tijd kost.   

 

Geplaatst op 17 augustus 2020 | Lees meer »

Als de baan niet meer bij je past en je er ziek van wordt

De vraag van Eva:

"Mijn baan past niet (meer) bij mij. Er is een clash tussen mijn eigen principes en wat ik elke dag vanuit mijn functie moet verkondigen en uitdragen. Ik voel me ook niet neerslachtig of depressief, alleen psychologisch gevangen."

"Ik voel dat ik al enige tijd 'op het randje van' sta: mijn hele lichaam schreeuwt het zowat uit, niks wil mee. Enkele maanden geleden wilde de huisarts me antidepressiva voorschrijven, maar dat heb ik radicaal geweigerd. Dat is geen oplossing, hoogstens een gevaarlijk lapmiddel."

"Daarom heb ik enige tijd geleden de beslissing genomen om op zoek te gaan naar een nieuwe job. Dit loopt nu volop, maar lost uiteraard de dagelijkse problemen van nu niet op."

"De vraag waar ik mee zit is: hoe kan ik ervoor zorgen dat de situatie niet verergert en intussen starten met een wederopbouw? Want zo voelt het echt: geleidelijk aan voel ik mijn krachten verminderen, heb ik meer moeite met het ordenen van mijn gedachten, met het opnemen van nieuwe informatie of kennis..."

Geplaatst op 3 augustus 2020 | Lees meer »

Drie tips om gezond en gelukkig te leven in deze drukke tijd

In drukke tijden is het vaak moeilijk om rust te creëren en je niet te laten meeslepen met alle emoties en stress van jezelf en om je heen. Als iedereen rent, ga jij ook rennen. Stresssituaties werken niet alleen aanstekelijk naar collega's, maar klanten voelen ook de stress.   

Rogier (35 jaar, manager bij een technisch bedrijf) “Ik ren van de ene afspraak naar de andere. Heb geen tijd voor medewerkers. Ik stel prioriteiten en bepaal de urgentie van taken. Maar de neventaken worden op een gegeven moment ook urgent. Ik loop steeds meer achter de feiten aan. Mijn stressniveau stijgt en mijn energie zakt. Thuis hang ik op de bank, te moe om nog iets te doen. Ik heb last van slapeloosheid. Ik word boos als medewerkers iets van me vragen. Ik zit me de hele dag goed te houden. Dit ben ik niet, zo ken ik mezelf niet én zo wil ik niet zijn! Dit is niet goed.”

Geplaatst op 20 juli 2020 | Lees meer »

Lachen als wapen tegen stress

Studies hebben al langer aangetoond dat eens stevig lachen niks dan voordelen heeft voor je gezondheid. Maar wist je ook dat je stress op het werk kan verjagen met een slappe lach? Start de lachkuur nu en wel om deze 4 redenen...

Lachen houd je gezond
Onderzoek van de Universiteit van Maryland (VS) toont aan dat een stevige lachbui goed is voor de werking van het hart, de bloedvaten en de ademhaling én zorgt voor een betere zuurstofopname in spieren en organen. Omdat er een kettingreactie ontstaat van spieren die samentrekken, een versnelde hartslag plus ademhaling én bloeddruktoename, heeft lachen bovendien een gunstige invloed op het immuunsysteem.

Geplaatst op 6 juli 2020 | Lees meer »

Hoe lang lijd jij voordat je daadwerkelijk stappen zet naar een beter en gezonder leven?

Je rent maar door en neemt onvoldoende tijd voor jezelf én voor je gezondheid. Dit is een bekend fenomeen op de Nederlandse werkvloer, maar waarom zorgen wij dan niet goed voor onszelf?! Je weet vaak goed dat je onder te veel stress staat en dat je gezonder moet leven. Het probleem ligt juist bij het gegeven dat je toch gewoon door gaat.

Komt dit je misschien bekend voor?
“De druk om alle zaken in je leven in balans te houden geeft je erg veel stress: je werk, je gezinsleven, je vrienden en familie. Op het werk zijn er genoeg eisen die aan je gesteld worden. Thuis moet alles op rolletjes lopen, want anders loopt het in het honderd; kinderen die naar school moeten, rekeningen die betaald moeten worden en er moet ook nog een cadeau gekocht worden voor een jarige moeder. Bovendien wil je nog lekker sporten tussendoor en die nieuwe film met die steengoede recensies moet je nog in de bioscoop gaan zien. Maar daar heb je allemaal geen tijd voor, want je staat nog steeds in de wachtrij van de apotheek…Ergernis alom, want je lijkt nergens tijd voor te hebben!

Geplaatst op 22 juni 2020 | Lees meer »

Waarom stress- en burn-outklachten je angstbeelden kunnen geven?

Angst klopt op de deur,
Vertrouwen doet open,
...Niets te zien.
- auteur onbekend-

 

Je hebt  last van stress- en burn-outklachten. Burn-out- of stressklachten zijn duidelijke signalen dat er iets niet goed gaat. Er moet dus nodig iets veranderen in je leven, maar je hebt geen idee waar te beginnen. 

Het is tijd om je leven eens onder de loep te nemen. Alle zekerheden staan ineens op losse schroeven als je last krijgt van stress- en burn-outklachten. Daarom is het belangrijk om alles eens kritisch te gaan bekijken. Wat geeft mij energie; Wat kost mij energie; Wat maakt mij gelukkig? Etcetera.

Geplaatst op 8 juni 2020 | Lees meer »

Spanning door irritatie op het werk. Hoe ga je er mee om?

Vandaag de vraag van Marlies:

“Wat als je je mateloos irriteert aan je directe collega's? Ik heb een collega die heel bemoeizuchtig is en een collega die geen beslissingen neemt. Nu me dat opgevallen is, focus ik me daar helaas op. Graag hoor ik je advies”

 

Goede vraag, want irritatie is een menselijk reactie en komt veel voor.
Om je vraag te beantwoorden moeten we eerst gaan kijken waardoor irritatie ontstaat.

Irritatie ontstaat doordat de ander niet voldoet aan jouw verwachtingen. Jij hebt een andere invulling (normen, waarden en verwachtingen) over werkgedrag en samenwerking. Jouw visie is dat een goede collega beslissingen moet nemen en  niet bemoeizuchtig is.

Geplaatst op 25 mei 2020 | Lees meer »

Laat je passie niet je neergang zijn

Tegenwoordig hoor je bijna niet meer anders. ‘Volg je passie, dan komt alles goed’. Maar er schuilt ook gevaar in werken met passie.  ‘Weet wat je wilt’ en  ‘zoek je passie’ zijn kreten die je veel leest en hoort als je vast loopt en niet precies weet wat je met je leven en werk wilt.

Joris, docent 35 jaar, deed zijn werk met veel passie. Hij genoot, was onuitputtelijk en voor zijn gevoel onaantastbaar. Hij werkte jarenlang met veel plezier, ging op in zijn werk. Zijn inzet werd gewaardeerd en gerespecteerd. Hij was van grote waarde voor de school.
Totdat langzamerhand de betrokkenheid naar zijn leerlingen afnam en hij zich naar het werk sleepte. Hij was oververmoeid en raakte burn-out. Zijn passie werd zijn neergang.  

Geplaatst op 11 mei 2020 | Lees meer »

Als je stress hebt en ziek wordt van pestgedrag op het werk

Wist je: 

* De schatting is dat pesten 4 miljoen extra verzuimdagen per jaar veroorzaakt. En pesten op het werk komt steeds meer voor.   

* In totaal heeft een half miljoen Nederlanders dagelijks te maken met pesterijen, racisme en intimidatie. 
 

Gepest worden geeft heel veel stress. Als je moedwillig, meermaals en langdurig getreiterd en onrechtvaardig behandeld wordt, geeft dat een hoge mate van onveiligheid. Pesten schaadt de persoon, psychisch en soms fysiek. Met pesten gaat verder dan plagen. Je wilt iemand bewust dwarsbomen en schaden door bijvoorbeeld iemand dood te zwijgen, roddelen, te vernederen of uit te lachen. 

Geplaatst op 27 april 2020 | Lees meer »

4 Tips om volledig uitgerust terug te keren naar je werk

Je kijkt uit naar de vakantie. Heerlijk ontspannen en samenzijn met het hele gezin. Maar de eerste week lig je totaal uitgeblust op bed en moet je afkicken van je werk. Het is logisch dat vermoeidheid en stress niet meteen verdwijnt als je vakantie hebt. Je hebt als mens tijd nodig om te ontladen. Ben je te moe, dan heb je misschien wel de hele week nodig om van de stress af te komen. 

René (45 jaar ICT specialist) vertelt: "Op het vakantieadres kon ik de eerste 5 dagen alleen maar slapen. Dat werd me door mijn partner en kinderen ook nog kwalijk genomen. Genieten van de vakantie lukte me pas na een week. Ik was zo moe en had zo hard gewerkt." 

Jeroen (32 Jaar, manager) wilde alles goed achter laten op het werk. Daardoor werkte hij in de laatste week vóór de vakantie zo veel, dat hij duizelig werd en met hartkloppingen in het vliegtuig stapte: “Ik was zó ontzettend moe. Het zweet brak me uit toen ik met al deze stressklachten, en zo onstabiel, op reis ging. Ik was oprecht bang dat ik in het vliegtuig een hartaanval zou krijgen… Pas na enkele dagen op mijn vakantiebestemming verdween deze angst en kon ik weer normaal ademen.”

Geplaatst op 13 april 2020 | Lees meer »

5 noodzakelijke stappen als je stress- of burn-outklachten hebt

De vraag van Karin: 

"Ik ben twee maanden uit  de  roulatie geweest  met burn-outklachten. Ik was oververmoeid en sleepte me naar het werk. Ik sliep slecht en lag 's nachts te piekeren over wat ik nog allemaal moest doen. Dus in overleg met haar leidinggevende en de bedrijfsarts stopte ik enkele weken met werken, zodat op ik weer krachten kon komen.  Nu ga ik weer voor halve dagen aan de slag, want ik ben uitgerust en ik voel me goed. Maar het gekke is dat sinds ik weet dat ik weer ga beginnen, ik opnieuw wakker lig! En komen de burn-outklachten weer terug. Ik heb opnieuw slapeloze nachten  en piekert over  de vraag of het allemaal wel gaat lukken. Ik zie er tegen op om aan de slag te gaan en ben zelfs een beetje in paniek, want ik snap het niet meer. Wat is goed voor mij?"

Geplaatst op 30 maart 2020 | Lees meer »

Genezen van burn-outklachten betekent ongezond werkgedrag aanpakken

Medewerkers met burn-outklachten vallen vaak herhaaldelijk uit. In veel gevallen gaat er veel energie zitten in het volhouden en blijven staan in het werk. De ene keer lukt je dat beter dan de andere keer, maar het is vermoeiend en geeft energiedips.  

Vaak zie je dat na enkele weken rust de burn-outklachten verdwijnen. Je pakt je oude werkleven weer op, maar na enkele maanden of zelfs na enkele jaren neemt de overbelasting weer toe. De burn-outklachten komen terug. De rust zal je aanvankelijk ruimte geven, maar dat is niet voldoende want er niets is opgelost.   

Geplaatst op 16 maart 2020 | Lees meer »

Kennis over burn-out geneest niet

Weten geneest niet, want kennis maakt niet dat er iets veranderd.  Na kennis en inzicht begint het daadwerkelijke veranderproces en dat vraagt andere dingen van jouw als persoon.

Kennis geeft inzicht. Dat maakt dat we kunnen kaderen, waardoor we kunnen snappen waarom we burn-out zijn geraakt. We snappen het causale verband, dat geeft greep op de situatie, controle over onszelf en dat geeft rust.   

Geplaatst op 2 maart 2020 | Lees meer »