Ligtkrant


5 noodzakelijke stappen als je stress- of burn-outklachten hebt

De vraag van Karin: 

"Ik ben twee maanden uit  de  roulatie geweest  met burn-outklachten. Ik was oververmoeid en sleepte me naar het werk. Ik sliep slecht en lag 's nachts te piekeren over wat ik nog allemaal moest doen. Dus in overleg met haar leidinggevende en de bedrijfsarts stopte ik enkele weken met werken, zodat op ik weer krachten kon komen.  Nu ga ik weer voor halve dagen aan de slag, want ik ben uitgerust en ik voel me goed. Maar het gekke is dat sinds ik weet dat ik weer ga beginnen, ik opnieuw wakker lig! En komen de burn-outklachten weer terug. Ik heb opnieuw slapeloze nachten  en piekert over  de vraag of het allemaal wel gaat lukken. Ik zie er tegen op om aan de slag te gaan en ben zelfs een beetje in paniek, want ik snap het niet meer. Wat is goed voor mij?"

Geplaatst op 30 maart 2020 | Lees meer »

Genezen van burn-outklachten betekent ongezond werkgedrag aanpakken

Medewerkers met burn-outklachten vallen vaak herhaaldelijk uit. In veel gevallen gaat er veel energie zitten in het volhouden en blijven staan in het werk. De ene keer lukt je dat beter dan de andere keer, maar het is vermoeiend en geeft energiedips.  

Vaak zie je dat na enkele weken rust de burn-outklachten verdwijnen. Je pakt je oude werkleven weer op, maar na enkele maanden of zelfs na enkele jaren neemt de overbelasting weer toe. De burn-outklachten komen terug. De rust zal je aanvankelijk ruimte geven, maar dat is niet voldoende want er niets is opgelost.   

Geplaatst op 16 maart 2020 | Lees meer »

Kennis over burn-out geneest niet

Weten geneest niet, want kennis maakt niet dat er iets veranderd.  Na kennis en inzicht begint het daadwerkelijke veranderproces en dat vraagt andere dingen van jouw als persoon.

Kennis geeft inzicht. Dat maakt dat we kunnen kaderen, waardoor we kunnen snappen waarom we burn-out zijn geraakt. We snappen het causale verband, dat geeft greep op de situatie, controle over onszelf en dat geeft rust.   

Geplaatst op 2 maart 2020 | Lees meer »

3 belangrijke feiten voor managers bij toenemend verzuim op je afdeling

Herken je de toename van verzuim op jouw afdeling tijdens deze crisistijd?
Worstelen jouw medewerkers met de werkdruk of zijn ze somber gestemd?
 

“Door de crisis stijgt het aantal burnout gevallen!  Het risico op een burnout in crisistijd is aanmerkelijk groter dan in stabielere tijden “.  Dagblad Noord-Brabant publiceerde  op 19  april 2013 een wetenschappelijke promotie-onderzoek Van Arno van Dam. (Klinisch psycholoog). 
Van Dam noemt als mogelijke oorzaak dat door de crisis werk veel efficiënter moet worden ingedeeld en dat de werknemer daardoor nauwelijks meer kans ziet zijn taken naar eigen inzicht in te delen. Dat kan leiden tot stress en uiteindelijk burnout.

Geplaatst op 17 februari 2020 | Lees meer »

5 tips voor managers om uitval door overbelasting te voorkomen!

Je merkt dat een van je medewerker overbelast is. Je vraagt je af wat goed is om te doen. De medewerker behaalt de gevraagde resultaten niet, komt 's morgens steeds vaker te laat en is steeds vaker ziek. Typische symptomen van overbelasting. Hoe pak je deze situatie goed aan en kun je uitval voorkomen?  

Want vaak heeft de medewerker zelf niet in de gaten, dat hij te druk is. Dan vertelt de medewerker je dus niet zelf dat het allemaal te veel is.   Overbelasting is een langzaam sluipend proces. En het gevaar bij een sluipend proces is, dat je als mens vaak zelf niet in de gaten hebt waar je je in begeeft. Je beweegt langzaam mee met de situatie en past je onbewust steeds opnieuw aan. Dat is de valkuil waar je als mens zelf alert op moet zijn.  

Geplaatst op 3 februari 2020 | Lees meer »

Burnout: een gezonde reactie

  Stel je voor: je  bent gespannen, Je stevent richting een burnout. Je krijgt steeds meer psychische en fysieke klachten.   Je kent de klachten vast wel...s'morgens sta je op met braakneigingen, omdat de dag weer begint en er weer van alles moet! Je bent moe en slaapt ontzettend veel, maar je merkt dat je niet bijtankt.  

Toch wil je deze symptomen liever niet zien van jezelf, want burnoutklachten wil je liever niet hebben. Dat komt nooit uit. Dus je ontkent het tegenover jezelf en al zeker tegenover anderen. Je wilt sterk zijn en je geen slachtoffer voelen. Je wilt je eigen leven regisseren. Je wilt jezelf  in de hand hebben, want anders ben je zwak en zielig. 

Geplaatst op 20 januari 2020 | Lees meer »

Als je met weerzin naar je werk gaat

Ken je dat? Je wordt 's morgens wakker en je maag krimpt in elkaar bij de gedachte dat je zo weer naar je werk moet. Er ontstaat een gevoel van weerzin. De realiteit openbaart zich als je wakker wordt. De werkdag dient zich aan. Je ziet er tegen op en je lichaam geeft een negatieve reactie.  

Jaap, docent op de middelbare school, trilt als een rietje als klas 2B het lokaal binnen druppeltHij kan het bijna niet meer opbrengen om deze klas les te geven. Joris, leerling van klas 2b, haalt Jaap het bloed onder zijn nagels vandaan en weet hem steeds voor de klas voor schut te zetten. Joris krijgt steeds opnieuw de klas mee. Jaap wordt er zo boos en ziek van, dat hij bang is dat hij Joris naar de keel gaat vliegen.

Geplaatst op 6 januari 2020 | Lees meer »

Zeven goede redenen voor managers, om langdurige hoge werkdruk op de afdeling te voorkomen

Als er hoge werkdruk is op je afdeling, dan is stress een logisch gevolg. Maar moet je altijd meteen ingrijpen als manager? Soms krijgen medewerkers meer werk en worden ze hoger  belast. Door deze extra druk kan er spanning en stress ontstaan.  En stress kan schadelijke gevolgen hebben. Tenminste als stress te lang aanhoudt. 

Is de hoge werkdruk van korte duur, dan heeft dat weinig gevolgen. De medewerker heeft het een tijdje druk, maar dat hoeft niet vervelend te zijn. Iedereen weet dat het een tijdelijk situatie is. De eindstreep staat vast en na de drukte is er weer ruimte.  En weet je, sommige medewerkers floreren zelfs bij drukte. 

Geplaatst op 9 december 2019 | Lees meer »

Waarom vrouwen meer stress hebben dan mannen

Het is een feit dat er meer vrouwen dan mannen in de ziektewet geraken door stress en burn-outklachten. Hoe komt dat nou? Er zijn 2x zoveel vrouwen als mannen, die lijden aan een depressie of aan een angststoornis. Aan deze klachten gaat langdurige stress vooraf. Zijn we als vrouw emotioneler of zwakker dan een man?

Zoals bekend spelen cultuur-aspecten een rol bij een hoger ziekteverzuim. Vrouwen worden geconditioneerd om te zorgen voor het welzijn van anderen. Hierdoor nemen we als vrouw talloze rollen op ons en vragen hierin het uiterste van onszelf en raken we vervolgens overbelast. Naast werken, het huishouden draaiende houden en de kinderen verzorgen, willen vrouwen een goede vriendin zijn, mantelverzorgster zijn bij hun oude moeder, voedings - en fitnessdeskundige, tuinnier...enz. En het liefste willen we in alle rollen perfect zijn.

Geplaatst op 9 december 2019 | Lees meer »

7 feiten over emoties op het werk die succesvolle managers weten, waardoor verzuim voorkomen wordt

Je wordt gebeld of je naar de afdeling wilt komen, omdat Marieke huilend op de werkvloer staat. Dit is al de tweede keer deze maand. Marieke loopt op haar tenen. Ze is erg emotioneel. Bij een klein akkefietje op de afdeling barst ze in huilen uit. Je vraagt je af wat je met deze situatie aan moet?

En Bart is boos. Hij gaat in het nieuwe project met Klaas samenwerken, maar Bart en Klaas kunnen niet zo goed samen door een deur. Bart is al verschillende keren bij je geweest om te klagen. Je spreekt hem aan op zijn verantwoordelijkheid. “Jullie hoeven geen vrienden te worden. Jullie zijn collega’s.” Maar Bart blijft drammen.
   

 

Geplaatst op 25 november 2019 | Lees meer »

Hoe kun je een burn-out definieren?

De term burn-out werd in 1974 beschreven door psychiater Freuderberger. Naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek en nieuwe inzichten is in de loop der jaren de definitie verfijnd, herschreven en bijgesteld. Maar de definitie van burn-out is nog steeds niet eenduidig.

Voorbeeld van werkgerelateerde overbelasting: Jose werkt 3 dagen in de week en heeft een gezin met 2 kinderen. Ze heeft in de loop der jaren een goede balans gevonden tussen werk en privé, totdat er fusies en reorganisaties plaatsvinden op het werk. De werkdruk loopt op; onzekerheid en veranderingen geven haar langdurig spanningen, waardoor ze uitvalt.

Geplaatst op 25 november 2019 | Lees meer »

Hoe je als leidinggevende inspeelt op een gestreste medewerker, zodat langdurig verzuim voorkomen wordt

Karin, een van de medewerkers van je afdeling, zit niet goed in haar vel de laatste tijd. Ze is gestrest en dat heeft een negatieve invloed op de sfeer op de afdeling. Een goede werksfeer is belangrijk, want dat zorgt naast werkplezier ook voor een hogere inzet en voor minder ziekteverzuim.  

Ze werkt chaotisch. Je merkt dat er ergernis ontstaat bij teamleden, omdat samenwerken moeizamer gaat. Karin maakt steeds meer fouten, belooft meer dan ze waarmaakt en dat maakt goed samenwerken lastig. Ze overziet haar werk niet meer.
 

Geplaatst op 11 november 2019 | Lees meer »

Herken jij jezelf in een van de fases van het verloop naar een burn-out?

Een burn-out komt niet plotseling uit het niets opduiken, maar ontstaat vanuit een langzaam sluipend proces. Een burn-out bouw je op en ontstaat na langdurige (een of meerdere jaren) overbelasting. Een burn-out is altijd een werkgerelateerde overbelasting. De balans tussen de medewerker en de werksituatie is niet meer goed op elkaar afgestemd.

Het burn-outproces verloopt in fases. Wat aanvankelijk begint met enthousiasme, betrokkenheid en ambitie slaat om in voortdurende stress, overbelasting en uiteindelijk uitputting. Het is een langzaam en sluipend proces en daardoor heb je het niet snel in de gaten.

Geplaatst op 11 november 2019 | Lees meer »

Hoe je als manager symptomen van een beginnende burn-out herkent

Vraag jij je wel eens af hoe je ziet dat een medewerker richting burn-out gaat? Wat aanwijzingen van overbelasting zijn? Een van je medewerkers zit niet lekker in zijn vel. Je weet niet zeker of je overdrijft als je moet denken aan een beginnende burn-out. Waar moet je op letten? Wat zijn symptomen? Dat heb je waarschijnlijk nooit geleerd tijdens de managementopleiding. 

Je vraagt je af; zijn dit aanwijzingen of niet?
Bijvoorbeeld: Maria is een bezige bij, die zich graag inzet voor het team en de sfeer. Maar nu onttrekt ze zich al wekenlang van alle teambijeenkomsten.  Maria was altijd heel stipt. Ze regelde de jaarlijkse uitjes, de verjaardagen van teamleden en ze zorgde voor veel gezelligheid. Nu drukt ze zich voor dit soort taken en zie je haar nauwelijks in het team. 

Geplaatst op 28 oktober 2019 | Lees meer »

Besef jij als manager hoe belangrijk sociale steun is?

Soms ben je als manager zo druk bezig met het invoeren van nieuwe beleid en het uitzetten van de toekomstplannen, dat je geen tijd hebt voor de mensen op de afdeling. Je wordt geleefd door de waan van de dag en je moet keuzes maken.

Twee voorbeelden:
Als Jose tegen voor jouw onbenullige problemen aanloopt wat de onderlinge werkverdeling op de afdeling betreft, wimpel je haar af. 
 “Ach Jose, dat is toch niet zo’n groot probleem. Ik vind dat jullie dat best samen kunnen oplossen. Ik ben druk”. Jose voelt zich niet serieus genomen en in de steek gelaten. Ze is teleurgesteld. Als ze wat verkouden wordt, aarzelt ze niet en meld ze zich meteen ziek.

Geplaatst op 14 oktober 2019 | Lees meer »